1 763 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Underlagsfoam parkett
Hej
Jag har fått i mitt tycke ett jättekonstigt svar av min byggare avseende hur underlagsfoam skall läggas. Vi har gjutit platta på mark.
Han hävdar att foamen inte skall läggas med ett uppvik mot vägg. Därför att foamen rör sig och kan då göra att parketten reser sig.
Han lägger inte ens foamen dikt an mot väggen med motivering att fukten om det finns fukt i plattan inte skall gå upp i väggen.
Finns det någon erfaren golvläggare som kan svara på detta vore jag tacksam.
Jag har fått i mitt tycke ett jättekonstigt svar av min byggare avseende hur underlagsfoam skall läggas. Vi har gjutit platta på mark.
Han hävdar att foamen inte skall läggas med ett uppvik mot vägg. Därför att foamen rör sig och kan då göra att parketten reser sig.
Han lägger inte ens foamen dikt an mot väggen med motivering att fukten om det finns fukt i plattan inte skall gå upp i väggen.
Finns det någon erfaren golvläggare som kan svara på detta vore jag tacksam.
Är inte golvläggare men på betongplatta räcker inte vanlig Foam. Det finns särskild med åldersbeständig plast typ Kährs Tupac. Man kan väl även lägga åldersbeständig plast med överlapp under foamen. Att inte gå ut till väggar låter märkligt.
Visst låter det märkligt. Alla monteringsanvisningar jag ser / läser säger att lägg med uppvik mot vägg alternativt dikt an mot vägg.
Foamen vi har är med åldersbeständig plast.
Tack för svar
Foamen vi har är med åldersbeständig plast.
Tack för svar
Klicka här för att svara