Hej på er.
Vi har köpt ett hus byggt 1970 med självdragsfunktion.

Vi har ett problem med golvet på övervåningen.

Jag gjorde en öppning i golvet för att undersöka en stor lutning. Öppnade upp mellan två takstolar. Nu när jag sätter igen hålet blev det en springa mot slutet och jag känner att det drar därifrån.
Ny reparation av trägolv med synligt äldre golv och verktyg som indikerar pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trägolv med synlig springa efter reparation, gammalt och nytt trä syns.
Skapa konto

Är detta helt normalt? Kryper jag runt på kattvindarna på sidorna så är isolering nedtryckt mellan takstolarna. Så jag vet inte varifrån detta drag kan komma ifrån. Idéer?

Sammanfattade frågor:
1. Är draget från golvet normalt?
Om ja: Kan jag bara täta till springan och jämna ut golvet (med golvgips,masonit,papp)och lägga foan+laminat?
3. Ska isolering vara nertryckt mellan takstolarna från kattvinden?
Om ja är svaret: Behöver jag täta ännu mera?
Öppen del av ett trägolv på en övervåning som visar isolering och takstolar, med synlig springa och svart film.
Skapa konto

4. Kan drag uppstå från någon annan plats?
5. Måste ett drag finnas inne i golvet eller ska det vara helt tätt?

Golvet består av:
1. Trägolv.
2. Hålrum på ca 8cm.
3. Isolering.
4. Svart film.
5. Trätak.
6. Gips.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar och det inte blev alltför rörigt.

/Stoffe

Trevligt att många läst inlägget men är någon som känner sig manad att svara? /Stoffe

Kommer draget från yttervägg/kortsida? Gissar dålig isolering någonstans i närheten. Fyll på där det går.

Är det liknande problem som denna?
https://www.byggahus.se/forum/threads/kattvind-mellanbjaelklag.81250/

Jag har nämligen samma dilemma och inser att trots att det finns isolering misstänker jag att mössen hemma gjort fina kanaler i isoleringen som blir som små vindtunnlar. Jag har precis själv börjat med ett projekt och avser att försöka vindtäta mellanbjälklaget så mycket det går.

Tyvärr en klassiker pga dålig lösning/byggkonstruktion. Gnagare och dåligt utförande/hantverk/oförstånd gör problemet påtagligare.
Felet är att bjälklaget/facken/isoleringen är mer el mindre öppet ut mot långsidorna. Det brukar aldrig vara igenspikat med tjockt massivt trävirke, och än mindre drevat tätt och försett med tätlister runt om. Det är ett måste om vind och gnagare ska hållas utanför. Det är lättast att göra om och göra rätt utifrån. Lämpligen när det är dags att byta fasadpanelen, (om det nu är en träfasad).

Det ska aldrig vara ngn luftspalt i ett mellanbjälklag. Så fyll upp med isolering ordentligt nu när du håller på. Gäller såklart alla fack och båda sidor på huset. Polarkalla golv gör inte direkt att man trivs i sitt hus...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.