Har ett självbärande parkettgolv som ska bytas, det är alltså lagt direkt på reglarna utan något golvspån eller liknande. Funderar på att bryta upp det lite i taget och ersätta det med 25 mm massivt trägolv i takt med att jag tar bort det gamla golvet. Eftersom det handlar om ett helt våningsplan (50 kvm) så är fördelen med detta att vi kan bo i huset under tiden som arbetet görs. Nackdelen är att jag inte kan rikta upp golvet (det lutar en del) om jag jag byter lite i taget. Är det nåt annat jag har missat, eller är det bara att köra?

• Gilla
Larsson93
  • Laddar…
Blir det inte lite tunt med 25 mm? Är det furu du ska lägga? Hur långt mellan reglarna?

Ja, tänkte furu. Och jag tror det är cc 60, men visst kan jag lägga ett 30 mm tjock golv istället. Det jag lurar mest på är om det är en dum idé att lägga golvet lite i taget i takt med att jag bryter upp det gamla.

Förstår inte riktigt varför du ska göra det i etapper. Att bryta upp det gamla går ju fort, att lägga det nya tar väl lite längre tid med sågning och så, men borde vara gjort på en dag.

Du måste lägga 1.5tum om det inte skall svaja.
Sen lägger du och en kompis det nya på en helg.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
25 mm är helt normalt även för tyngre belastning på c/c 600
[länk]
Japp,och då svajar det, fast det beror såklart på hur reglarna är. Spännvid? Dimension?

jag har 25 mm massivt trägolv på 600 cc och upplever inte att det svajar

J
Guggen kanske har ätit mer gröt än Majoren då :rofl:

• Gilla
major_tom och 2 till
  • Laddar…
Har själv lagt både 1 tum och 1.5tum i diverse bredder. Ångrar de 1 tum jag lagt där det varit cc60. Jag uppfattar dock att det handlar om ett äldre hus och att TS inte är en van renoverare, då skulle jag rekommendera 1.5tum, eller åtminstonde den dimension det gamla golvet har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.