Skall riva ut en linolium matta som stinker. Det är isolerad platta på mark, som har ingjuten vattenburen golvvärme.
Behöver man alltid ångspärr mot betongplattan innan foamen?
Tror ni jag behöver slipa bort eventuella limrester.
Byggår -98.
Behöver man alltid ångspärr mot betongplattan innan foamen?
Tror ni jag behöver slipa bort eventuella limrester.
Byggår -98.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Linoleum matta från -98 som stinker? Låter märkligt..........Är ju mer ett fenomen på riktigt gamla linoleum mattor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 728 inlägg
Ja låter konstigt, säkert att det är mattan som stinker?
Oavsett. Det finns underlagsfoam som har fuktspärr i sig. Jag har sån från Tarkett, smidigt.
Limrester kan du nog låta va så länge underlaget är jämnt
Oavsett. Det finns underlagsfoam som har fuktspärr i sig. Jag har sån från Tarkett, smidigt.
Limrester kan du nog låta va så länge underlaget är jämnt
Tja är väl inget konstigt, nästan 22år gammal matta. Kan vara limmet som är boven i lukten, lite fukt (ligger i köket) kan säkert ha fått igång reaktioner. Hade aldrig lagt Linoleum i kök om jag byggt huset.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Fast det har antagligen inget med Linoleumen att göra.............isåfall är det väl limmet som luktar av nån anledning. Linoleum sig som luktar är oftast gammal riktig linoleum. Det får oftast en söt "gammalthus" lukt.P Polestaren skrev:
Frågan är om det kan vara farliga emmissioner av detta. Har hört lite olika.
Lim kan stinka även om det är gammalt. Jag hade valt att ta bort limrester innan nytt golv.
Och huvudfrågan i tråden, ångspärr eller bara foam på isolerad platta med vattenburen golvvärme?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Kolla vad tillverkaren av parketten anger!
Är det enligt byggnorm, oavsett värmeslingor i beting, diffusionstätt, menas?
Limmet skall bort och man skall använda både fram och åldersbeständigplast. Är limmet kvar unde plasten riskerar du att det förtvålnar eller att det reagerar med plasten så kommer du att få emissioner och dålig lukt i rummet igen.
Okej, då har jag fått det bekräftat. Limmet skall bort. Alltid.