Byggahus.se

Parkett på betogplatta

1. P
    Medlem Nivå 1
    Skall riva ut en linolium matta som stinker. Det är isolerad platta på mark, som har ingjuten vattenburen golvvärme.
    Behöver man alltid ångspärr mot betongplattan innan foamen?
    Tror ni jag behöver slipa bort eventuella limrester.
    Byggår -98.

2. S
    Medlem · Nivå 13
    Linoleum matta från -98 som stinker? Låter märkligt..........Är ju mer ett fenomen på riktigt gamla linoleum mattor.

3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Ja låter konstigt, säkert att det är mattan som stinker?

Oavsett. Det finns underlagsfoam som har fuktspärr i sig. Jag har sån från Tarkett, smidigt.

Limrester kan du nog låta va så länge underlaget är jämnt

4. P
    Medlem Nivå 1
    Tja är väl inget konstigt, nästan 22år gammal matta. Kan vara limmet som är boven i lukten, lite fukt (ligger i köket) kan säkert ha fått igång reaktioner. Hade aldrig lagt Linoleum i kök om jag byggt huset.

5. S
    Medlem · Nivå 13
    Fast det har antagligen inget med Linoleumen att göra.............isåfall är det väl limmet som luktar av nån anledning. Linoleum sig som luktar är oftast gammal riktig linoleum. Det får oftast en söt "gammalthus" lukt.

6. P
    Medlem Nivå 1
    Frågan är om det kan vara farliga emmissioner av detta. Har hört lite olika.

7. N
    Medlem Nivå 1
    Lim kan stinka även om det är gammalt. Jag hade valt att ta bort limrester innan nytt golv.

8. P
    Medlem Nivå 1
    Och huvudfrågan i tråden, ångspärr eller bara foam på isolerad platta med vattenburen golvvärme?

9. R
    Medlem · Nivå 17
    Kolla vad tillverkaren av parketten anger!

10. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    All parkett ska läggas med diffusionstätt skikt mot betong.

11. P
    Medlem Nivå 1
    Är det enligt byggnorm, oavsett värmeslingor i beting, diffusionstätt, menas?

12. T
    Medlem · Nivå 10
  13. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Ja det är enligt AMA gäller även vid golvvärme.

14. S
    Medlem · Nivå 4
    Limmet skall bort och man skall använda både fram och åldersbeständigplast. Är limmet kvar unde plasten riskerar du att det förtvålnar eller att det reagerar med plasten så kommer du att få emissioner och dålig lukt i rummet igen.

• Laddar…
  15. P
    Medlem Nivå 1
    Okej, då har jag fått det bekräftat. Limmet skall bort. Alltid.