Jag har en källare där det tidigare stod en oljetank och panna.

Den tidigare ägaren installerade fjärrvärme och allt överflödigt åkte ut.

Nu funderar jag och sambon på att försöka hitta på något i det gamla pannrummet.

Vi tänkte börja med att fixa golvet (dränering gjordes nu under våren 2019 med isodrän).

Hur gör vi för att få golvet plant?

Det finns två st upphöjningar i pannrummet....detta är en av dessa. Båda upphöjningarna är ca 20mm +/- någon mm.

Ska vi försöka ta bort den? Vi vill dock inte bila ut hela golvet.....med allt vad det innebär.

• Ojämnt betonggolv med upphöjning nära en hörnvit skåp i ett gammalt pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Antingen bilar du bort förhöjningsklacken (eller med betongslip) och sen får du jämna till.

alternativt är att du höjer övriga golvet till samma höjd som klacken.

Det är inget svårt jobb men dammar som tusan

• Gilla
Björn Håkansson
  • Laddar…
Är det större risk att man skadar golvet (orsakar sprickor) när man använder bilmaskin än slip?

Att slipa lär ju ta längre tid, men lär kanske i sin tur minska sprickbildningen.

För frågan efter det blir ju, vad ska man ha på golvet...?

Det finns massor med inlägg jär, men jag blir inte klokare ändå.

Kan man lägga tex floore' lågbyggande vattenburen golvvärme direkt på betongsulan och ett lämpligt golvmaterial ovanpå?

Har du takhöjden så är det absolut enklast att gjuta upp till samma höjd.
Ang golvvärmen så beror det ju på hur rädd du är att elda för kråkorna då det antagligen är ganska snålt med isolering under.

P
Slipningen kanske tar 3-4 timmar beroende på hur hård betongen är och din fallenhet för slipningen.

Du behöver hyra en maskin motsvarande:
https://www.toolab.se/produkt/Festool-RG-130-E-Plus-Diamantslip-130mm-768809

Och en ordentlig dammsugare ANNARS kommer du hitta damm i flera år framöver.

En mindre bilmaskin bör inte göra sprickor genom plattan. Då jag gjorde motsvarande bilning tog det 4-5 timmar för en yta på 3-4 m2.

Utan att veta hur bra betongen är skulle jag personligen provat att använda betongslipen, det är en trevligare maskin för kroppen.

det finns säkert andra som inte håller med..

20mm är jobbigt nog att ta med en riktig slipmaskin. I princip omöjligt med en handmaskin.
Vi pratar en timme med en mellanstor bilmaskin, vilket knappt dammar alls, kontra troligen 2-3 dagar med en slipmaskin och damm som kommer finnas kvar så länge du bor i huset.
Du behöver dock bestämma vad du vill göra med golvet innan, du får det givetvis inte plant nog att låta vara genom att bara bila.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Då satsar jag nog på en bilmaskin först....får väl gå med en slipmaskin efteråt för att få bort de värsta topparna i värsta fall.

Har funderat på ett Bergo plastgolv i badrummet, men känner inte mig säker på denna lösning i pannrummet.

Då det inte finns någon värme i pannrummet (förutom när dörrarna är öppna) så känns ett lågbyggande golvvärmesystem som en lösning. Men jag vet inte om det är bra eller dåligt i det här fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.