Hej,

Jag undrar om någon kan ge mig tips på hur jag tar reda på vilket golv jag har under min ekparkett, i de andra rummen har jag furutiljor och de är i betydligt lägre nivå än i vardagsrummet, där jag nu har ekparkett 1-stav.
Vill på enkelt sätt se om jag möjligtvis har furu under det.
Hur gör jag det enklast utan att förstöra för mycket, med vilken typ av verktyg etc?
Tack på förhand.

Är det modern lamellparkett med klicklåsning så bör du kunna antingen ta bort en golvlist eller skruva bort en list som täcker övergången mellan 2 golvytor och sedan vika upp den yttersta plankan. Sen är det bara att återmontera det. Svårt att säga exakt hur du ska göra, det beror på vad det är för sorts parkett och hur det ser ut hos dig. Det svåra här är att veta vilket håll parketten är lagd åt. Du kan bara vika upp den sista plankan som är lagd, ej den första.

Är det massiv parkett så tror jag det blir svårt utan att förstöra något.

Det är detta till vänster, tror det är massiv men har kanske inte full koll. Tänkte om man kunde borra ett hål i nåt hörn typ, men det kanske bara är dumt.

• Ljust rum med parkettgolv och vit förvaringsmöbel som användaren funderar på att borra i.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla om det går att ta loss trösklen

• Gilla
0rbitt
  • Laddar…
I hus med furugolv så lägger man vanligen golvspån innan man lägger in parkett har jag sett. Då golvspån plus parkett = uppåt 3 cm högre golv, mer om parketten är tjockare.

Ta loss tröskeln verkar vara enklaste sättet för att se vad som ligger under.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.