Hej
Har sökt och delvis funnit svar - hoppas få hjälp med sista svaret.

Har rivit ut en plastmatta som satt på oisolerad betongplatta. Den revs ut för att en vägg ska flyttas i ett rum - och det angränsande rummet hade ingen plastmatta. Mattan satt ganska hårt, men inte omöjlig att få bort. En del limrester kvar på golvet.

Vi vill lägga en heltäckningsmatta i rummet, och det jag delvis funnit svar på är att det går att lägga en heltäckningsmatta på oisolerad betongplatta om mattan "andas" (dvs inte har en tät baksida): https://www.kilandsmattor.se/lagga-in-heltackningsmatta

Det jag inte funnit svar på är om jag kan lägga heltäckningsmatta direkt på betongplattan utan att ta bort limresterna (det är inte direkt ojämnt). Jag antar att det inte är lämpligt med underlagsfoam pga mögelrisk? Ingen lukt från limresterna vad vi kan känna.

Tack på förhand.

Jag gjorde precis som du förra månaden och tog bort plastmattan i källaren på oisolerad betongplatta och satte dit en heltäckningsmatta istället. Det blev superbra.
Jag tog bort det mesta av limmet. Du bör nog ta bort så mycket som möjligt. Jag körde med spackelspade och färgskrapa samt tvättade golvet med mögeltvätt. Sen körde jag med mattejp under nya mattan.

R Rooney skrev:
Jag gjorde precis som du förra månaden och tog bort plastmattan i källaren på oisolerad betongplatta och satte dit en heltäckningsmatta istället. Det blev superbra.
Jag tog bort det mesta av limmet. Du bör nog ta bort så mycket som möjligt. Jag körde med spackelspade och färgskrapa samt tvättade golvet med mögeltvätt. Sen körde jag med mattejp under nya mattan.
Tack för snabbt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.