Hej! Jag har gjutit nytt golv i källaren och ska nu lägga klinker.

Räcker det med att prima betongen och lägga rakt på eller krävs det något mer förarbete?

Mvh
 
I teorin så är det bara att lägga rätt på betongen. Men ja, det måste krympa "färdigt" först som inlägget ovan var inne på.
Sedan behöver det vara dels väldigt jämnt och även plant för att lägga klinkers, vilket det blir alltför sällan när folk gjutit.
 
Som de andra säger, först vänta tills det brunnit tillräckligt!
Sen beror det på hur jämnt det är och hur van du är att lägga klinker... :)

Är det ojämnt underlag (mer än +/- 3 mm på sina ställen), och speciellt om du ska ha större plattor (>150x150mm) och inte är super van att lägga plattor så häll ut ett tunt lager flytspackel för att få det helt jämnt och använd flytfix om du har stora plattor, det kommer du inte att ångra! :)

Mindre plattor och någorlunda jämnt under så är det enklare och då kan du köra på med vanligt fix...
 
anders07 anders07 skrev:
Som de andra säger, först vänta tills det brunnit tillräckligt!
Sen beror det på hur jämnt det är och hur van du är att lägga klinker... :)

Är det ojämnt underlag (mer än +/- 3 mm på sina ställen), och speciellt om du ska ha större plattor (>150x150mm) och inte är super van att lägga plattor så häll ut ett tunt lager flytspackel för att få det helt jämnt och använd flytfix om du har stora plattor, det kommer du inte att ångra! :)

Mindre plattor och någorlunda jämnt under så är det enklare och då kan du köra på med vanligt fix...
C C.Lundin skrev:
I teorin så är det bara att lägga rätt på betongen. Men ja, det måste krympa "färdigt" först som inlägget ovan var inne på.
Sedan behöver det vara dels väldigt jämnt och även plant för att lägga klinkers, vilket det blir alltför sällan när folk gjutit.
Det är drygt ett år sedan jag gjöt.
Har inte lagt jättemycket plattor men några kvadrat har man hunnit med.

Golvet är lite ojämnt. Påverkar det hållfastigheten på golvet om jag kör på ändå? Eller är det för att det kommer tanda om jag lägger på ett ojämnt underlag som man vill ha det plant?

Skulle man eventuellt kunna justera nivåskillnaderna med fix när man sätter plattorna?

Det är 30x30 plattor jag ska använda
 
Det är inget krav att resultat blir helt perfekt. Jag nöjer mig med minimalistiskt jobb och ett hyffsat/okej resultat.
 
Nej, det påverkar inte hållfastheten men det kan ju förstås vara svårare att få plattorna plant... Med 30x30 plattor är risken att du får lite uppstående hörn här och var eller att fogarna inte blir helt raka.
Det är svårt att kompensera med fix med större plattor... Flytfix är mycket lättare, det häller du ut först och drar plant med kammen. Se en (seg) film här,
Efter 7 minuter börjar det bli mer intressant... :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.