4 305 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Slipat betonggolv, sluta damma
Har tagit bort limmade plastmattor i källaren (limmade direkt på betongen) efter rekommendation från besiktningsmannen när vi köpte huset. Dessa gick relativt lätt att ta bort och efter det så hyrde vi en diamantslip för att slipa bort alla kvarvarande limrester från betongen.
Efter slipningen så dammade betongen en del (strumpor blev vita när man gått på betongen och om man drar med fingret längs golvet blev det vitt) läste jag att en enkel lösning var att såpa golvet. Blandade därför en lösning på 1:10 med såpa och gnodde in i golvet med rotborste. En del damm försvann men det blir fortfarande vitt på fingret om man drar över golvet så funderar lite på hur vi går vidare på bästa sätt. Vi har planer på att i framtiden lägga klinker eller liknande så det behöver inte bli perfekt utseendemässigt men skulle gärna vilja att det gick att gå på utan att det dammar.
Är det värt att gå över det ett varv till med såpa (starkare lösning?) eller ska jag testa något annat? Eftersom det är i källaren vill jag göra att det är diffusionsöppet, och eftersom det är en "temporär" lösning får den gärna vara så billig som möjligt!
Efter slipningen så dammade betongen en del (strumpor blev vita när man gått på betongen och om man drar med fingret längs golvet blev det vitt) läste jag att en enkel lösning var att såpa golvet. Blandade därför en lösning på 1:10 med såpa och gnodde in i golvet med rotborste. En del damm försvann men det blir fortfarande vitt på fingret om man drar över golvet så funderar lite på hur vi går vidare på bästa sätt. Vi har planer på att i framtiden lägga klinker eller liknande så det behöver inte bli perfekt utseendemässigt men skulle gärna vilja att det gick att gå på utan att det dammar.
Är det värt att gå över det ett varv till med såpa (starkare lösning?) eller ska jag testa något annat? Eftersom det är i källaren vill jag göra att det är diffusionsöppet, och eftersom det är en "temporär" lösning får den gärna vara så billig som möjligt!
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
om jag inte är helt ute och cyklar så borde det funka med ett lager primer som binder dammet.
Är absolut inte säker men är kanske värt ett försök.
Är absolut inte säker men är kanske värt ett försök.
Om du är nöjd med hur betongen ser ut i dagsläget och ska ha det som färdigt golv kan du köra Weber topp matt (https://www.se.weber/produkter-och-system-golvavjamning/golv-ovrigt/weberfloor-top-matt#)
Blir väldigt snyggt med en matt finish på betong!
Vanlig utspädd primer blir gärna lite glansigt
Sök på "dammbindning betong" så kommer du ha massor att läsa!
Blir väldigt snyggt med en matt finish på betong!
Vanlig utspädd primer blir gärna lite glansigt
Sök på "dammbindning betong" så kommer du ha massor att läsa!
Klicka här för att svara