P
Anonymiserad 164152: [citat] Hej, jag tätade ingenting, se bild för slutresultat :)
8 svar · 12,9k läst
·
AndemoreSchelin
AndemoreSchelin: [citat]
1 svar · 3,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Vi slipade och lackade trägolven i ett gammalt hus, där det innan hade varit heltäckningsmattor. Detta var på den gamla goda tiden, när det var tvåkomponents härdlack som gällde. Efter slipningen blandade jag lite lack med slipdamm, och spacklade igen springorna. Sedan lit lätt slip och så på med lacken. Resultatet blev riktigt bra. Har tyvärr inga bilder från den tiden, det var på
6 svar · 6,4k läst
·
L
lbs129: Hej! Jag söker med ljus och lykta efter några paket Colorama Laminatgolv Pro 10 mm Ek Trend 2-stav. Artikelnummer 202705, tillverkat av Arena Golv (Alfort och Cronholm). Golvet är ganska mörkt, se bilder. Golvet tillverkas inte längre så jag kan dessvärre inte köpa det i butik. Tack på förhand! Hälsningar Johan
0 svar · 2,0k läst
·
H
Humper: Yes, kommer lite här. Tyvärr är jag inte i Stockholm så har inte nya bilder med lister. [bild] [bild]
14 svar · 5,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag har använt fogpenna mellan kakelplattorna som används som stänkskydd på gästtoaletten och då var det för att bättringsmåla efter att föreg. ägares målning hade blivit nött och inte snygg längre. Så det håller inte i evighet utan slits med tiden. Sen måste ju ytan vara ren för att färgen ska fästa.
2 svar · 2,6k läst
Janus82
Janus82: [citat] +1 på den. det är den snabbaste och smidigaste lösningen som ändå ser 95 % rätt ut
6 svar · 6,2k läst
·
A
Aderpale: [citat] ja det stämmer, missade skriva att golvet säkert är över 10 år. Så det är inget som hänt på kort tid. Tänkte naturligtvis prova med att foga om först. Min förhoppning är ju att det var fel fog från början och att en ny med bättre material kan hålla ett antal år. tack för input, jag får fråga i butiken vad de har helt enkelt!
6 svar · 3,6k läst
·
P
pjkw: Om du inte såg någon antydan till mögel i den gamla konstruktionen skulle jag kopiera den rakt av. Det är ju ändå facit på vad som fungerar
11 svar · 4,2k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: I dag tror jag inte man hellimmar en heltäckningsmatta. Betydligt vanligare med dubbelhäftande tejp längs kanterna och en tejp på diagonalen på ett par ställen under mattan, som någon skrev här om i tråden. Men detta kräver en något tjockare, och fluffigare ;) matta som jag skrev om tidigare. Tycker du ska låta en golvfirma lägga in mattan. Säg till att du vill att mattan ska vara
51 svar · 9,5k läst
C
Christian Alkesjö: Säkerligen kommer det synas, annars får du klä in det med en list istället som tätar springan.
4 svar · 3,1k läst
·
L
largab: Du ska hyra en von arx FR 200. Det är en betongytfräsmaskin. Jag hyrde en sådan när jag skulle fixa min misslyckade betongplatta i poolområdet. Jag använde nog maskinen fredag-söndag. Fräste en stor yta 25 m2, upp till 20 mm djupt. Det behövs en rejäl betongdammsug också, ordentligt medhörselskydd. Hermetiskt tillslutet rum i källaren, andningsmask etc. Jag trodde den skule vara dyr
2 svar · 6,7k läst
P
Per_2014: Pga lite ojämnheter på golvet blev jag tvungen att dubbellimma och på så sätt fick jag lite höjd på fixet som jag inte brukar få. Fixet bygger kanske 8-10mm under klinkerplattorna. Har använt ett flytfix som är lämpligt för mindre ojämnheter upp till 10mm. Tror ni som är rutinerade att det är nån fara för hållfastheten inför framtiden?
0 svar · 1,9k läst
R
Rickard_C: Hej Har lagt ca 100m2 grangolv i huset av ca samma dimensioner (20-30m2 I helgen) . Du kommer att behöva pressa och spänna golvet ibland då massiva plank inte är helt raka som ett klickgolv. Så det är nog bara att skruva. Det är inte som att sätta upp pärlspont på väggen. Om du då går upp i dimensioner till kanske 75 på spiken så är det nog risk att spånten spricker. Samt att du
1 svar · 2,7k läst
T
tergo: vad finns där under laminatet?
6 svar · 3,2k läst
·
B
biasb: @Bluesweden Fick du bort lukten? Vad fungerade/fungerade inte?
8 svar · 3,3k läst
P
Pappa1986: [citat] Ta bort plåten och låt golvet gå ut till det gamla golvet och sen tillbaka med plåten?
1 svar · 3,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Nej, det vet jag inte men det skulle kunna vara en sån här https://www.bauhaus.se/planhyvlat-ek-15x118x2400mm finns i olika bredder. Eller kanske tröskelplatta typ https://www.bauhaus.se/troskelplatta-ek-klarlackad-12x120mm Om golven inte är exakt i samma höjd finns nivålister typ https://www.kahrs.com/sv-SE/golv/tillbehor/lister/massiv-nivalist-58x20-mm . Du behöver tänka på att
5 svar · 10,0k läst
·
S
SaltPeppar: [citat] Fri från asbest här med, skrapade bort all gråpapper med spackelspade och där det satt fast ordentligt använde jag även ångmaskin. Jag har betongbjärklag under men som tur var ytan väldig jämn så bestämde mig för att hoppa över golvrivningen och spärrmåla direkt på asfaltklistret. Därefter på med underlag och parkettgolv över. Väldig nöjd med resultatet och känner
3 svar · 10,0k läst
·
S
Svampe: Det verkar inte vara helt klart om golvet behöver luta eller inte i en tvättstuga med våtrumsmatta när jag läser runt lite, det som däremot är säkert är att det inte får vara bakfall. https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-golvet-luta-i-en-tvaettstuga.170809/ https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/ Men oavsett verkar det smart/vettigt att i alla fall ha lokalt fall mot
12 svar · 5,6k läst
·
K
Kristiansen: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej Jag har problem med mitt projekt i hallen och önskar nu lite rådgivning hur ni skulle gjort i min situation. För fyra veckor sedan rev jag ut det gamla klinkergolv som var satt direkt på 22 mm golvspån och hade således en del sprickor. Vårt hus är ett Myrsjöhus på 1-plan byggt -81 med platta på mark, plast som går från yttervägg och ca 1 meter
0 svar · 2,3k läst
·
C
ccleaner: [citat] Jag kommer ihåg att han var tvungen att borra eftersom det är betong vägg jag har och det lät fruktansvärt mycket. Jag får kontakta en firma som får hjälpa mig med slipningen.
24 svar · 6,7k läst
·
Carro_D
Carro_D: [citat] Jag har använt Evema för expressanalys. Mailade lite med dem och tyckte de var väldigt trevliga och hjälpsamma. https://www.evema.se/asbestanalys/
3 svar · 1,2k läst
Janus82
Janus82: Sponten bidrar mer än vad man kan tro till stabiliteten. Om du inte kan åka lite längre till en brädgård som säljer sådana brädor som du behöver så gör som Oldboy säger och sätt ett par brädbitar på tvärs under glipan så ett allting binds ihop. Nästa gång som du behöver lyfta golvet så skaffar du en spikutdragare från Hultafors så kan du utan problem återanvända brädorna
3 svar · 2,2k läst
D
docfoetze: [citat] Skulle du även säga att det funkar fint med glespanel 22 mm tvärs bjälklaget cc 600, golvgips 12mm och sen limmad stavparkett 16 mm eller är det att föredra att lägga glespanelen nedsänkt i träbjälklaget?
7 svar · 8,0k läst
·
Oldboy
Oldboy: Snyggt golv!
25 svar · 11,2k läst
·
Ulltand
Ulltand: Ett sätt kunde ju också vara att sätta in en luftfuktare och öka luftfuktighet och temperatur ett par snäpp innan du skruvar fast det.
6 svar · 2,4k läst
Wasssp
Wasssp: Hej! Sitter och planerar isolering av golv där krypgrund med träbjälkslag finns. Krypgrunden är självdragsventilerad med betong/sten runt om. Det är fin sand under, finns inga problem med fukt eller radon i dags läget. Men utbyggnadens betongplatta står emot krypgrunden på kortsidan så en ventilationsöppning försvann pga utbyggnaden. Vad ska man isolera golven med ovan ifrån?
0 svar · 1,5k läst
J
Jörgen Ö: Risken för asbest är väldigt låg, skulle inte vara orolig. Ja slipning alt mattstriper som går att hyra på Cramo el dyl företag.
3 svar · 1,5k läst
·
N
Nikkidean: Tack för era svar! Uppskattar det verkligen! All feedback är viktig för mig :)
25 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.