Byggahus.se

Limning av massiv stavparkett

1. H
    Medlem · 388 inlägg

hasse_f

Medlem
    Jag tänkte lägga in ett massivt stavparkettgolv i nybygget. Fick ett kanonpris så det var bara att slå till! Tänkte från början lägga det på ett undergolv av plyfa men har nu skippat den idén och kommer istället att limma direkt mot golvplattan.
    Jag är dock lite osäker på hur mycket jobb jag måste lägga ner på betongplattan innan den är OK att limma mot; att den måste vara tillräckligt torr har jag fattat men behöver den slipas först? Ytskiktet verkar rätt OK enligt min bedömning men vad vet jag? Ytan glättades vid gjutningen och verkar vara tillräckligt plan med undantag av ett mindre område. Behöver jag ändå slipa den för att få bort "gjuthuden"? Vad säger expertisen?

2. H
    Medlem · 388 inlägg

hasse_f

Medlem

Re: Limning av massiv stavparkett

Ingen som vet något om detta?

3. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

En idé: vad säger tillverkaren av parketten? Vi skruvade vårt massivgolv, men bitarna är större än stavparkett, så det går antagligen inte att jämföra.

/ama

4. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Rådfråga limtillverkaren ;).
    gaia

5. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Jo visst ;)

Plyfa funkar men limning vanligast även spikning i noterna.

Hursomhelst, du ska använa speciellt parkettlim (är lite "gummiaktigt" när det är härdat) (finns hos välsorterade handlare typ silvanbygg) Golvhandlare har faktiskt rätt dålig koll på detta.

Betongytan är sugande, så inga problem men du måste ha helt plant. Har du inte detta blir du tvungen att flytspackla.

Obs, när du limmar ska du inte limma i noterna. Sen till det viktigaste, du måste ha parketten i rätt fuktighetsgrad. Dvs, låta parketten stå tempererat en tid annars kommer du få obehagliga överraskningar.

/Badger

6. H
    Medlem · 388 inlägg

hasse_f

Medlem

Vad räknar du som helt plant? Hur mycket får det diffa på 2 meter om jag kollar med rätskiva?

7. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Du måste ha det plant, men lutning brukar gå till en viss gräns, men ej för kraftig. Det som händer om du inte har det plant är att du får luft under parketten vilket ger ett mediokert slutresultat.

8. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Jag kan inte tänka mig att det är speciellt bra att limma trä direkt på en betongplatta på mark.
    Som regel brukar man vilja ha ett mellanlägg som int ekan vidarebefordra fukt mellan betongen och träet.
    Man lägger ju inte heller spånskivor direkt mot betongen utan en plastfolie eller liknande mellan.

9. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Tyckande? Varför inte lite fakta ;)

Som jag skrev ovan, det är ett speciellt lim, anpassat för betonggolv med att lägga stavparkett!!!!
    Limmet har en gummiliknande konsistens och "spacklas" på golvet innan man lägger stavarna (jmf fix o klinker)

10. H
    Medlem · 388 inlägg

hasse_f

Medlem

Limma stavparkett är en accepterad metod enligt Golvbranschens Riksorganisation, förutsatt att betongen håller en RF under vissa nivåer. Nivån ligger lite olika beroende på vilket lim och skikttjocklek men mellan tummen och pekfingret max 65-85% RF. Överskrider man inte detta så ska det vara lugnt. Annars finns alternativa metoder.

Men detta vet jag redan.

Det jag mer konkret undrar över är det min ursprungliga frågan gällde: Hur jämn måste plattan vara och hur mycket jobb jag måste lägga ner på eventuell slipning eller flytspackling.

Badger: Vad jag förstår av ditt svar så är acceptabel tolerans på jämnhet beroende på vilken stavlängd och vilket läggningsmönster man väljer. Har alla stavar kontakt med lim och platta så borde det vara lugnt eller?

Att jag undrade över om plattan behöver slipas beror på att jag inte vill riskera att ytskiktet på betongen "släpper" och följer med parkett och lim. Finns det några råd angående detta?

11. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Svar på tal, ja visst stämmer det, enda nackdelen är att det kostar lite men är ändå det mest ekonomiska alternativet.

Ja det är stavlängd, läggningsmönster och vilken kvalitet du har på parketten (A, B mfl) Kvaliten är lite grovt vilken kvalite på träet samt sågningen av parketten (den kan även diffa ibland) Tar du två olika packar med olika fuktighetsgrad har du också en liten diff. Så påpekar det igen för det är viktigt, att ha jämn fuktighetsgrad på stavarna.

Hursomhelst med golvet. Det skadar inte att slipa golvet, bättre att slipa än flytspackla (jobbet, samt svårt att få perfekt yta, samt väntetiden angående fuktigheten i flytspacklingen.)

Men det går att köra som det är, limmet kommer att ta, men du får bättre "jobb" ifall du slipar (som en bygghandlare sa en gång - "är det för dig själv eller någon annan" ;))

Plattan behöver vara så jämn som möjligt. Detta kommer du märka underlätta läggningen betydligt (går mycket, mycket fortare). Du kan även justera en del med tjockleken (vid vissa ojämneheter) med limmet (som vid fix) men bara lite grand. Justera du för mycket (typ 4-5 mm eller mer, lite olika) så kommer det bildas luftficka och en del av stavarna blir i luften.

Sen lite tips angående läggningen. Stryk inte ut för mycket, utan jobba succesivt. över vad du hinner (som när man lägger klinkers)

Sen, eventuella sprickor mellan stavarna fyller du igen med blanding av parkettlim och slipdamm (från slipningen av parketten) Så kommer du få ett kanonresultat.

12. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Får man fråga vad du fick betala för parketten ? Limmet ?
    Kollade på det för ett år sedan och kom fram till att limmet kostade lika mycket som parketten om det skulle vara Casco´s speciallim som klarar 85% RF.

13. N
    Medlem · 155 inlägg

Nickenorpan

Medlem

Jag ställer mig lite tvivlande till att limma stavparketten direkt emot en betongplatta av två skäl:

1) Frågan är om trät fäster mot betongen? Vad gör man om det släpper med tiden?

2) Det är svårt att få stavarna att ligga still vid limning. Råkar man skjuta ihop en stav lite för hårt med övriga stavar riskerar 'hela paketet' att flytta på sig... Knappast kul

Själv spikade jag min stavparkett mot ett undergolv av solida furuplank (2 cm tjocka). Det var smidigt och resultatet blev perfekt!

Om jag vore dig skulle jag satsa på att lägga ett ordentligt undergolv, antingen av plyfa av god kvalitet eller solid plank. Snåla inte på undergolvets tjocklek. Spika därefter parkettstavarna med en dyckertpicka.

Stavparkett är värt att satsa på. Den vackra, solida känslan är överlägset allt annat.

14. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

1) Ja det fäster, släpper inte
    2) Nej de ligger inte still, man löser det genom att säkra en anslagslist/bräda eller dyligt där man börjar.

Och som mr.magic skriver är limmet inte direkt gratis men tycker personligen att det inte är så farligt, men man får jämföra med alternativ läggningsmetoder, underlag, tidsåtgången mm

15. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Och om det är tänkt att använda golvvärme vill man ha så lite virke som möjligt mellan plattan och slitytan, då går plyfa- och brädalternativet bort direkt. Men visst känns det lite konstigt att limma direkt mot betongen. Men egentligen är det ingen skillnad mot när man gör sitt badrum, först tätskikt och sedan fix, bara att här är allt i samma burk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.