Vi håller på och renoverar vår lägenhet och fick för oss att avjämna och lägga om golvet. Under det befintliga fann vi limmad matta som vi tänkte ta bort. Frågan om eventuellt asbest i limmet uppkom och tänkte höra om era åsikter. Vi gissar på att det är vanligt kontaktlim på den grå porösa avjämningsmassan, har vi missat något?
Huset är från 50-talet men gissar att mattan är lagd senare.
Tack på förhand!
Huset är från 50-talet men gissar att mattan är lagd senare.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Välkommen till forumet!
Det ser ut som linoleummatta med botten i juteväv och det var rätt vanligt att de limmades med asbesthaltigt lim. För att vara säker bör du skicka in ett prov på analys. På 70-talet slutade man i stor utsträckning att lägga linoleummatta och gick över till plastmattor i stället så det kan vara original.
Många väljer att låta linoleummattor ligga kvar och sen lägga in parkettgolv etc. ovanpå mattan.
Det ser ut som linoleummatta med botten i juteväv och det var rätt vanligt att de limmades med asbesthaltigt lim. För att vara säker bör du skicka in ett prov på analys. På 70-talet slutade man i stor utsträckning att lägga linoleummatta och gick över till plastmattor i stället så det kan vara original.
Många väljer att låta linoleummattor ligga kvar och sen lägga in parkettgolv etc. ovanpå mattan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Oftast var det väl svartlim man hade asbest i?
Detta ser inte ut att vara svartlim.
Men för säkerhetsskull hade jag skickat på analys, kostar 350+moms från Evema, jag använde dem för tre år sedan (och hade asbest i svartlim, men inte i det lim som ser ut som ditt.)
Detta ser inte ut att vara svartlim.
Men för säkerhetsskull hade jag skickat på analys, kostar 350+moms från Evema, jag använde dem för tre år sedan (och hade asbest i svartlim, men inte i det lim som ser ut som ditt.)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Ja, de var de billigaste jag hittade då.
Den lilla kontakt jag hade med dem så verkar de väldigt trevliga också.
Lycka till!
Den lilla kontakt jag hade med dem så verkar de väldigt trevliga också.
Lycka till!
Där ser man hur viktigt det är med en riktig analys istället för att lyssna på dom sitter och gissar.V VochM skrev:
Stickan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
