Håller på och lägger golv uppe i vardagrummet och är lite osäker på hur jag ska fortsätta lägga det? Säg inte att jag lagt det fel :crysmile:

• Pågående golvläggning i vardagsrum med verktyg och material synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvläggt laminatgolv i vardagsrum med katt sittandes på det.
    Skapa konto
  • Golvrenovering i vardagsrum med verktyg och en svartvit katt, ej färdiglagt laminatgolv.
    Skapa konto
  • En pågående laminatgolvinstallation i ett vardagsrum med mörkt grå plattor och en oskyddad kant.
    Skapa konto
Vad tänkte du skulle vara fel? Det jag ser är att du inte tagit bort golvsocklar innan?

Nej, du har i mitt tycke lagt det helt rätt. I längdriktning med korridoren.
Skulle lagt det precis så själv.
(Kanske hade börjat längs den långa väggen och backat in i rummet, men, men)

Just socklarna hade jag tagit bort, men det kan du dölja med en smyglist/kvartsstav ..

K Kurtivan skrev:
Vad tänkte du skulle vara fel? Det jag ser är att du inte tagit bort golvsocklar innan?
Nej det orkar jag inte haha. Dom är så gamla och fina och perfekt gerade så sätter fast kvartslister sen i hörnen vid golvet :D

Kvartslister mot golvsockel … huvva :D

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Nej, du har i mitt tycke lagt det helt rätt. I längdriktning med korridoren.
Skulle lagt det precis så själv.
(Kanske hade börjat längs den långa väggen och backat in i rummet, men, men)

Just socklarna hade jag tagit bort, men det kan du dölja med en smyglist/kvartsstav ..
Okej men då så, ska bara klia mig lite mer i huvudet hur jag ska få till detta. Listerna blev kvar för dom är gamla med mycket krusiduller och perfekt gerade ;)

Menar du hur du ska komma runt hörnet?
Det blir ju några brädor som du måste klyva på längden där mot väggen där byrån står. Biten precis vid hörnan kan ju behöva gå runt hörnet så den klyver du ju inte hela vägen.
Lättast är nog att kapa till hörnbiten först.

Mari91 Mari91 skrev:
Okej men då så, ska bara klia mig lite mer i huvudet hur jag ska få till detta. Listerna blev kvar för dom är gamla med mycket krusiduller och perfekt gerade ;)
Sätt då hellre en något bredare smyglist som "smälter" in med sockeln. Skippa kvartslisten den gör att det ser för mediokert ut :)

Sen undrar jag över nivå skillnaden på golvet. Går nog slags tröskel över en bit av golvet på knappt 1 cm skillnad. Ska jag köpa nån skiva för att höja upp eller går det att lägga lager på lager med foam? :thinking:

Mari91 Mari91 skrev:
Sen undrar jag över nivå skillnaden på golvet. Går nog slags tröskel över en bit av golvet på knappt 1 cm skillnad. Ska jag köpa nån skiva för att höja upp eller går det att lägga lager på lager med foam? :thinking:

• Tröskel mellan rum med trägolv som övergår till betonggolv täckt av skyddspapper.
    Skapa konto
S Stuff skrev:
Menar du hur du ska komma runt hörnet?
Det blir ju några brädor som du måste klyva på längden där mot väggen där byrån står. Biten precis vid hörnan kan ju behöva gå runt hörnet så den klyver du ju inte hela vägen.
Lättast är nog att kapa till hörnbiten först.
Ja precis (y)

Om du ska ha tröskeln kvar tror jag mer på strips av masonit eller rent av skivor. Ser ut att vara mer än bara ngn mm. Eller ta bort den och gör en mjukare övergång mellan dom två ytorna.

Om du tänker bygga upp under det nya golvet för att hantera nivåskillnaden skulle du väl gjort det innan du började lägga golvet. Nu blir det svårt att hantera nivåskillnaden så jag skulle tagit bort tröskeln.

/M

Såhär blev det nu, provisoriskt bara. Ska kapa till den snyggare så får jag lägga en bit baklänges. Ska ta bort övergången och se hur det ser ut

• Provisorisk golvövergång med en ojämnt kapad metallist vid en dörröppning.
    Skapa konto
Precis så ja men var noga med att mäta in så att den raden blir rak när du går vidare med nästa rad sedan. Använd et långpass eller lätt en till golvbräda emot och kolla så att det inte bli glipa mitt på eller i ändarna. Det är lätt hänt att man råkar vika av och inte lägger den klyvda brädan riktigt i linje med det redan lagda golvet. Sådana hemsöker en med glipor på de kommande raderna sedan om man inte är noggrann i detta skede.

Den där höjdskillnaden vid tröskeln tror jag blir mycket svår att reda ut. Förmodligen måste du åka och köpa board (masonit) eller liknande och höja hela golvet i det lägre rummet. Det går inte att bygga upp bara lokalt vid tröskeln utan att det kommer kännas svajigt, gunga och knaka. Alternativet är att kapa av golvet där vid tröskeln och lägga varje rum separat och sedan knyta ihop med en nivålist

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.