Hej,

Jag avser lägga ny ekparkett i min lägenhet. Jag skulle vilja undvika att parketten gulnar över tid. En lösning som verkar vara i ropet är att använda sig av vitpigmenterad ekparkett.

Jag var och tittade på sådan parkett i en butik i helgen, där de hade även sådan parkett uppmonterad. Det som slog mig var att det hela kändes lite väl vitt. Vita väggar och vitpigmenterad ekparkett. Man fick intrycket av att befinna sig på ett sjukhus. Inte så hemtrevligt.

Förvisso fanns det vitpigmenterad ekparkett med olika nivå av pigmentering. Viss parkett var nästan helvit. Annan var bara märkbart vit. Men trots allt - väldigt vitt.

Så med bakgrund av detta undrar jag:

1. För de som lagt vitpigmenterad ekparkett - känns det inte väldigt kliniskt, som ett sjukhus? Speciellt om väggarna också är vita, vilket är vanligt?

2. Jag har noterat att ekmöbler söm säljs i möbelvaruhusen numera också ofta är vitpigmenterade. Passar dessa främst ihop med välpigmenterade parkettgolv?

3. Är vitpigmenteringen en kortvarig trend (1-3 år)? Eller tror ni det kommer vara långvarigt (5-10+ år)?

Jag inser att frågeställningarna i många avseenden har med tycke och smak att göra. Men jag skulle oavsett vilket uppskatta om ni kan dela mer er av era åsikter!

Jag har inte sånt golv, för det är inte riktigt min smak. Jag tror att det är en trend och att den kommer att kännas lika fräsch som vävtapet om 10 år...

BirgitS
1. Jag tror inte att så många av dem som följer trender och lägger in vitpigmenterat golv har vitmålade väggar eftersom sådana känns lite omoderna numera.

2. Jag tycker att även vitpigmenterade möbler fungerar med mer naturligt färgat golv, bättre än med vitpigmenterade golv.

3. Troligen kortvarigt (max 5 år) eftersom när något får så stort genomslag så brukar många tröttna på det efter några år.

Här är ett foto från ett designföretag:
Vitmålad pall i ett rum med naturfärgat golv, vit designlampa och text "Skandinaviska designlampor - Vilken passar dig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nordicnest.se
Där den vitpigmenterade pallen står på ett golv med mer naturlig färg.

BirgitS BirgitS skrev:
1. Jag tror inte att så många av dem som följer trender och lägger in vitpigmenterat golv har vitmålade väggar eftersom sådana känns lite omoderna numera.
Tittar man på inredningsbilder på nätet, lägenheter till försäljning på Hemnet, samt bilder från golvföretag, så tycker jag det vanligaste trots allt verkar vara vita väggar även när de har vitpigmenterade ekgolv. Det blir väldigt vitt! :surprised:

BirgitS
Eftersom färg och tapeter på väggarna är så personligt, affären går kanske om intet för att ens tapetval är lite speciellt, så är det ju många som målar vitt inför en försäljning så att köparen kan tänka sig godtycklig färg på väggarna. När det gäller dem som säljer golv och möbler så vill de ju ha en vägg som blir en bra bakgrund och framhäver golvet och möblerna, vilket en mönstrad tapet inte gör.

Det här nyhetsbrevet visar bilder som är väldigt långt från vitt på väggarna: https://www.anpdm.com/newsletterweb/46475047744644504A74434B59/424450427940465C45774242514A71

En forumbild från idag: https://www.byggahus.se/forum/threads/soeker-groen-tapet-till-hallen.364323/#post-3563060

Här är det ljusa golv och ljusa väggar (om än inte vita) men i stället tavlor och möbler mm. som ger färg och liv: https://www.svenssons.se/kunskap-och-inspiration/lugn-oas/

Jag har Shade EK från Tarkett, ser ut såhär. Inte alls sterilt.
Ljus parkettgolv Shade EK från Tarkett med synlig dörr och dörrhandtag, inhemsk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag har Shade EK från Tarkett, ser ut såhär. Inte alls sterilt.
[bild]
Håller med. Men i ditt fall är inte väggarna vita, utan har tapet.

Nej precis mest målade väggar. Vita väggar rekommenderas inte, i vardagsrummet har vi NCS S1000N vilket är en väldigt ljus grå

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.