3 181 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Ljuddämpa äldre parkett med fogskum?
Radhus byggt 1964, originalgolv är fin ekparkett.
Vill behålla detta om möjligt, men vill ej ha nuvarande ljudmiljö.
Golvet är byggt på parallella reglar och i facken ligger spån av nåt slag. Se bild längre ner för illustration. Jag har sett detta då jag borrat ett 9mm hål i ett av facken och kikat ner. Har mätt ut position med reglar genom att knacka runt och använda regeldetektor.
Problemet med golvet är att när man går på det resonerar det i rummet på ett väldigt irriterande sätt. Det är som att golvet är ett gäng baslådor som man triggar när man går på det. Ingen trivsam miljö med andra ord!
Jag har pratat med en firma som primärt slipar golv men också gör golvrelaterade jobb. Dom sa att det inte var en ovanlig lösning att spruta ner fogskum i golvet och sen plugga igen och slipa pluggningarna.
Just i vårt fall har vi tänkt att slipa golvet efteråt ändå så just pluggningen ser vi inte som nåt problem.
Det jag funderar över är om det kommer fungera att fylla med skum?
Jag har köpt BÅK-PERFEKTSKUM som ska expandera till upp till 50 liter.
Facken är ca 10 cm djupa och exempelvolym på ett av facken är ca 140 liter. Men då har jag inte räknat vilken volym spånet tar.
En burk kostar 173:-, och fyller jag "snällt" med att sikta på endast en burk per fack så blir det runt 1900:- vilket känns rimligt.
Det jag är rädd för är att spånet i sig kommer blockera fyllnaden eller ställa till med otyg på annat vis. Nån som gjort nåt liknande?
OBS INTE MITT GOLV, detta är från en annan bygghemma-tråd. Endast illustration av hur jag tror golvet är uppreglat.

Vill behålla detta om möjligt, men vill ej ha nuvarande ljudmiljö.
Golvet är byggt på parallella reglar och i facken ligger spån av nåt slag. Se bild längre ner för illustration. Jag har sett detta då jag borrat ett 9mm hål i ett av facken och kikat ner. Har mätt ut position med reglar genom att knacka runt och använda regeldetektor.
Problemet med golvet är att när man går på det resonerar det i rummet på ett väldigt irriterande sätt. Det är som att golvet är ett gäng baslådor som man triggar när man går på det. Ingen trivsam miljö med andra ord!
Jag har pratat med en firma som primärt slipar golv men också gör golvrelaterade jobb. Dom sa att det inte var en ovanlig lösning att spruta ner fogskum i golvet och sen plugga igen och slipa pluggningarna.
Just i vårt fall har vi tänkt att slipa golvet efteråt ändå så just pluggningen ser vi inte som nåt problem.
Det jag funderar över är om det kommer fungera att fylla med skum?
Jag har köpt BÅK-PERFEKTSKUM som ska expandera till upp till 50 liter.
Facken är ca 10 cm djupa och exempelvolym på ett av facken är ca 140 liter. Men då har jag inte räknat vilken volym spånet tar.
En burk kostar 173:-, och fyller jag "snällt" med att sikta på endast en burk per fack så blir det runt 1900:- vilket känns rimligt.
Det jag är rädd för är att spånet i sig kommer blockera fyllnaden eller ställa till med otyg på annat vis. Nån som gjort nåt liknande?
OBS INTE MITT GOLV, detta är från en annan bygghemma-tråd. Endast illustration av hur jag tror golvet är uppreglat.

Detta låter som en riktigt dålig idé. Hur ska man veta att man fyller på precis så mycket att inte skummet börjar försöka resa golvet och orsakar problem?.
Det är många som försöker lösa diverse isoleringsbekymmer med detta cancerframkallande skum. Det rätta här är att riva upp golvet och isolera med lämpligt material. Spån eller liknande beroende på bef material.
Det är många som försöker lösa diverse isoleringsbekymmer med detta cancerframkallande skum. Det rätta här är att riva upp golvet och isolera med lämpligt material. Spån eller liknande beroende på bef material.
Det som talar för idén är att detta skum är ganska "snällt" sett till fogskums-beteende.E epw skrev:
"Eftersvällningen är enbart 15-25 % vilket ger små skumförluster. Expanderar utan tryck och ger ca 50 liter färdigt skum per flaska."
Hade problem med resonans i stamkanal för badrum som hantverkare byggt som en baslåda utan att tänka sig för. Ventilationsfläkt som satt i kanalen skapade då irriterande resonans. Löstes på precis detta sätt - man öppnade upp en liten sektion och sprutade in skum av snällare modell just för att det inte ska expandera med hårt tryck och riskera att skada något.
Jag hör vad du säger/skriver, och det var min allra första tanke. Men jag resonerar också som så att genom att tänka igenom det i förväg kan man kanske hitta en lösning den här vägen som faktiskt fungerar. Om det mot förmodan skulle gå åt pipsvängen och man behöver lägga nytt golv, så kan vi göra det då. Vi har det som ett andra alternativ, men undersöker just nu om vi kan lösa det smartare.
Det enda som gör mig orolig är det du nämner om cancerframkallande. När skummet härdat klart och sitter still under golvet, utgör det då en cancerfara?
Eller refererar du främst till härdningsprocessen?
Klicka här för att svara