Jag tänkte på listerna eftersom att jag inte tänkt ta bort dom eftersom dom är så pass fint gerade. Kan jag använda mig av ett multiverktyg och kapa dom nertill? :thinking:

Försök ta bort dom hela så är ju gerningen kvar.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Mari91 Mari91 skrev:
Jag tänkte på listerna eftersom att jag inte tänkt ta bort dom eftersom dom är så pass fint gerade. Kan jag använda mig av ett multiverktyg och kapa dom nertill? :thinking:
Nja. För att anpassa dörrfoder och hörnlister på höjden för att göra plats för ett golv så är multiverktyget jättebra men inte för att börja kapa metervis av golvlist/sockellist. Där är nog risken stor att det bara bli fult och ojämnt. Bättre att pilla bort golvlisterna lite försiktigt och sedan återmontera dem lite högre när golvet är på plats. De gamla kapningarna/gerningarna bör borde ju fortfarande kunna använda och återmontera utan att behöva kapa om.
Enda stället du kan behöva kapa är ju typ dörrfoder men det gör du ju mer ett rakt snitt i nederkant och lämnar de gerade ändarna orörda

• Gilla
Mari91
  • Laddar…
Ta bort tröskeln!! Ända sättet för att få det snyggt och enklaste sättet. Kan vara lite bökigt att få upp tröskeln men göt livet väldigt mycket lättare för dig sen. Plus att det kommer se snyggast ut.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag gjorde om och gjorde rätt, tog bort lister och köpte en multimaskin och kapade fodren nertill. Snacka om att sambon fick spader när han kom upp och såg att jag tagit bort allt golv jag lagt :crysmile: men han insåg själv ganska snart att det blev mycket bättre :D

• Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Man kan ju lägga en nivålist i metall eller ek. Det ser ju ut att vara samma nivå på golv ena golvet och tröskeln. Det finns även rundade nivålister som lätt lurar bort olika nivåer (och ev skevhet, men då får man nog skruva fast den).

Man kan också lägga en en bit klickgolv instället för tröskeln och sala under, eller kanske direkt ovanpå i ditt fall och skarvlist. Det löser också problemet att man inte kan sticka in klickbrädan eller klicka i den pga karmen...
Golv och hus kan ju röra på sig så det kan ju vara bra med en skarvlist mellan olika rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.