Golv
Oldboy: Ser ut att finnas en del grova springor i en generalskarv i framkant av bilden. De skulle nog behöva fyllas igen. Annars som Dan säger i inlägg #2. Såpskurning och trasmattor skulle nog kunna göra stor skillnad. Så, bara lappa det som ev inte riktigt håller måttet, (stora springor). Edit: Ev större höjdskillnader kan åtgärdas med hyvel eller stämjärn. När det sedan såpskurats
Johan Gunverth: [citat] Fast det är ju inte fråga om att hälla ut oljan i stora pölar eller ett gammalt ospontat golv med öppna springor. Lägger man ut oljan med en svamp på en mopp så att golvet blir blankt, är det lagom mycket innan man torkar upp överflödet.
pki1980: Så har jag gjort vid flertal tillfällen utan problem. Kanske kan påverka om det är extremt tunga saker som står väldigt nära "kanten" på den nya golvet så det reser sig och blir svårare att lägga men då ska det nog ganska mycket till och vara ojämt underlag. Nackdelen är att det kan bli ganska trångt i rummet man jobbar i bara :)
kristofer12345: Hej har en golvbrunn som kommit lite hög ska jag jämna upp med betong här sedan spackel o sen klinker ..tvättstuga i källare.
Anonymiserad 282191: Jag hade lagt det längsta vägen,mao vertikalt på ritningen!
cpalm: [citat] Tja, det är klart, om katterna måste gå där fram och tillbaka medan du jobbar så blir det ju svårt att lösa. Tror du måste inta en mer lösningsorienterad sinnesstämning. Ingenting är omöjligt :D
KJD: Har gjort en upptagning av 2m2 av vår platta i källaren, men då vi inte kan få något vettigt utlåtande på om bärigheten i ytterväggar blir påverkad - då vi inte har traditionell grund med betongsulor - samt vi inte kommer åt att isolera under ny platta sista 50cm ut mot väggarna på alla sidor, så har vi bestämt oss för att back detta projekt och gjuta igen provhålet. 1. Då
KJD: [citat] Ingen som har input på detta? * Medvetet skippat avjämningsmassa ovanpå EPS för att spara arbete och kostnad med dubbla lager avjämning. * Betong istf för flytspackling, för att optimera kostnad.
tank77: [citat] Du undviker fogsprång genom att inte lägga plattorna i halvförband
Pillard: Försöker sparka liv i den här tråden igen. Vi körde på golvfirmans tips och slipade av ett lager lack och fyllde på med ny. På det lade vi sedan ett antal lager polish. Repkänsligheten är precis samma som innan. Vad gör man? Är det här normalt att lägga osm golv? Borde det vara så här repkänsligt?
Sommarstugerenoverare: [citat] Tusen tack! Ska kolla upp detta med spännband, och även länkarna. Tack så jättemycket!!
InsidersUnited: Att slipa parkett är inte svårt, men ta en firma som hållt på ett tag. I staden där jag bor kan jag få en lägenhet på 70 m2 slipat/lackat för 3500 kr.
Devonie: Vi har en U-trappa med öppna steg. Funderar på om man kan, i samband med renoveringen, ”stänga” stegen? Är det möjligt att göra det på ett inte alltför krångligt sätt? (Vi vet inte riktigt OM vi vill heller...).
fgo: Lite ot: Jag har ett verktyg som jag hittade i förra huset. [bild] Nu vet jag vad det är för nåt! Tack för den inledande bilden
ymmij12: Jag har satt ventilerande golv och nu är det en nivåskillnad på 5mm vid dörren. Vill höja dörren så den kommer upp 5mm så att det inte råkar komma in vatten till det ventilerande golv. Rummet brevid är nämligen där tvättmaskinen är och golv brunnen är brevid dörren.
Thomas_Blekinge: Jag ska bygga ett staket (inomhus) med vertikala spjälar där överliggaren kommer att gå i vinkel.Om jag gerkapar den så kommer det troligen bli en glipa för hela konstruktionen rör sig ju när man ta i med handen. Vad kan man göra? Ska målas vitt.
En apelsin: Vad skönt att höra. Och bra att det inte var asbest eftersom du redan brutit upp den. Bra för andra att höra att det är enkelt och billigt att kolla. Svart under plastmattor kan vara svartvit.
Hallonbåten: Är det plastben på skåpen? I så fall växla av skruva upp foten, dra ut golvbitarna. Sitter det någon diskmaskin ?
magnu: Värmeplåt och fräsning har en kostnad. Med 12mm golvvärmeslang blir det längre slang och säkert fler slingor, men flytspackelåtgången minskar. 17 rör ska täckas med 30mm flytspackel, 12 rör sla täckas med 15mm flytspackel. Från båda måtten får du dra av tjockleken på kakelplattorna
Jaxxx: [citat] Jag tänkte att det skulle va mer hållbart om man bygger hyllor men har man elfa system som bara hänger i bakre väggen så antar jag att gips funkar bra. Hur gör man med golvet i garderoben? (har inte mer av trägolvet som ligger i rummet) Hur sätter man dörrar eller täcker för graderoben?
ZamuelA: Det var inte jag som drog upp mattan utan det har förra ägarna gjort o sen la ett golv på det. Dock var det ojämnt så vill göra om det. Har tagit prov och skickat in.
ZamuelA: Jag frågade en firma som håller på med flytspackling mm och enligt dem är det inga problem att prima på gammalt lim så man behöver inte slipa bort det. Stämmer det eller är det deras fuskmetod.... (verkar dock vara en seriös firma)
Johnny_B: Bilden är inte på mitt garage, jag satt på jobbet och hade ingen bild... Det är vinkeljärn i framkant, ingen dräneringsränna. Mhm, det är klart, så dum jag är, vinkeljärnet sitter ju ivägen:confused: Har bil innanför ena porten och allmän förvaring innanför den andra. Vet inte hur bra det blir att gjuta på lite. Man kanske skulle kunna sätta på nån annan typ av list i
huggan: Flytspackel på flytspackel brukar aldrig vara problem utan det är väntetid till att lägga mattan som är noga.