2 354 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Vädring genom EPS+flyt+klinker?
alltså, jag tänker det är en skillnad här mot att få oväntad fuktvandring och "förväntad" fuktvandring.
Jag har ibland hört sägas att enklaste lösningen på att undvika fuktproblem med oisolerad platta är att strunta i golvvärme och lägga klinker direkt på betongplattan, och bara låta tillskjutande fukt vandra upp genom fogarna.
Tänker då att det borde fungera på liknande sätt om man använd (diffiusionsöppen) eps-betong och lägga klinker över och då få samma fuktvandring.
Eller tänker jag helt fel här? Intresserad höra andra resonmang kring detta.
Jag har ibland hört sägas att enklaste lösningen på att undvika fuktproblem med oisolerad platta är att strunta i golvvärme och lägga klinker direkt på betongplattan, och bara låta tillskjutande fukt vandra upp genom fogarna.
Tänker då att det borde fungera på liknande sätt om man använd (diffiusionsöppen) eps-betong och lägga klinker över och då få samma fuktvandring.
Eller tänker jag helt fel här? Intresserad höra andra resonmang kring detta.
Taget ur luften?A atomlab skrev:
Nej inte med den informationen som finns. Är det PPM så kommer du ha mer fukt i marken än inomhus således kommer du ha fukttransport, sen är frågan hur mycket.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
nej den tar då bara andra vägar......
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Vad är det för förutsättningar till att börja med? Vi vet ingenting annat än att det är en betongplatta? Har du inga nämnvärda problem idag så kanske det är överkurs att försöka hålla fukten borta.......
Vi har idag en väldigt torr platta. Efter dränering och borttagning uppreglat golv, som knappt i var anlupet efter 50 år. Dock hade det skett en smygvattenläcka som i intilliggande tvättstuga, som sen krypit upp i väggarna och gett viss fukt upp i en av innerväggarna.S Stefan1972 skrev:
Har undersökt ett antal olika lösningar - kanske dom flesta - men hade pga missförstånd avfärdat "EPS-konceptet". Nu verkar det dock vara ett av allra dyraste, så tveksam till om det blir aktuellt ändå.
Idag har jag mest lutat åt bortbilning av platta, men det behöver inte vara samma imorgon
Klicka här för att svara