S swirve skrev:
Hur mycket gjorde du av med jämfört med vad som står på burken? Osmo brukar vara sjukt drygt, går åt typ hälften av vad som står. Så det ska läggas tunnt. Frågan är om du får ut det med pensel tillräckligt.
Gjorde av med lite mindre - men inte mycket än vad som stod på burken. Blir det ett nytt försök så ska jag inte snåla vid penselköpet. Då jag gjorde detta på knäna så var det svårt att få en bra överblick också. Vid ett nästa försöka ska jag prova med ett skaft.
 
L larthe skrev:
Se upp med tjocka lager hårdvax. Har du otur sipprar det ner under golvbrädorna och bildar pölar ovanpå tätskiktet. Oljan kan då självantända, har hört om minst ett hus som brunnit ner på det sättet. Jag penselmålade två gånger, blev mycket bra. Förstår inte varför du fått fläckar.
Det finns inget bekräftat fall av självantändning av hårdvaxolja i världen därmed så ska man iakttaga försiktighet så att man inte blir det första fallet. Vad har du använt för någon hårdvaxolja? Det ser ut som Saicos silvergrå och om så är fallet så är slipning och göra om med en annan pigmentering eller opigmenterad hårdvaxolja.

Nej faxe trärent fungerar inte på hårdvaxolja den är gjord för såpade eller naturoljade golv.
 
L larthe skrev:
Se upp med tjocka lager hårdvax. Har du otur sipprar det ner under golvbrädorna och bildar pölar ovanpå tätskiktet. Oljan kan då självantända, har hört om minst ett hus som brunnit ner på det sättet. Jag penselmålade två gånger, blev mycket bra. Förstår inte varför du fått fläckar.
Fast det är ju inte fråga om att hälla ut oljan i stora pölar eller ett gammalt ospontat golv med öppna springor. Lägger man ut oljan med en svamp på en mopp så att golvet blir blankt, är det lagom mycket innan man torkar upp överflödet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.