Hej,

Vi har låtit kakla grantitkeramikplattor 300x600mm (Marte Raggio Di Luna) i hall och kök och på vissa ställen har vi fogsprång i storleksordningen 2mm.

Jag har läst mig till att gängse branchstandard gällande fogsprång är 1.9mm för denna storlek av keramikplattor.
Värt att notera är att kermikplattorna är med skarpa kanter runt om, typ skurna samt att de är kaklade med halvförband vilket gör utmaningen med fogsprång än mer utmanande om jag har förstått det hela rätt.

När jag går över golvet så känns de största fogsprången(2mm) väldigt tydligt, nästatn på gränsen till att jag tror att det går att göra sig illa.
Samtidigt så känner jag även av de fogsprång som nästan är helt plana när jag går över govlet vilket kanske kan förklaras av att de keramikplattor vi har valt är med skarpa kanter runt om?

Vi har visat de största fogsprången för kakalesättaren som nu skall lyfta en del plattor för omkakling.
Dock så kommer nog känslan kvarstå att man känner "kanterna" under fötterna även på de ställen där fögsprågnen är mindre när man går över golvet.

Vore tacksam för era kommentarer angående förväntat fogsprång gällande grantitkeramikplattor 300x600mm med halvförband.

Vore även intressant att höra era kommentarer om förväntad "känsla" att gå över ett golv med kermaikplattor 300x600mm som har skarpa skurna kanter och med minimalt fogsprång?

(säg gärna till om ytterligare info behövs)

/Per

Hur plana är plattorna? Det kan ju vara omöjligt i halvförband.

2mm får nog anses va okej plattsättaren borde nämnt detta med fogsprång när du beställde med halvförband

T
Jag lägger aldrig 30x60 i halvförband dessutom rekommenderar tillverkarna rak läggning eftersom dessa plattor nästan aldrig är helt plana.

Kan gå att tvinga upp dom i nivå om man använder ett levelleringssystem men då då blir det dyrare eftersom det tillkommer kostnad för material samt att det tar längre tid att lägga.

Jag har 30x60 i halvförband hos mig. Jag tycker det är snyggt. Men man får ju ha rimliga förväntningar ang fogsprången. Men det beror på platta också, och självklart om det är fall inblandat.

Tack för kommentarer!

Har mätt några plattor från ett obrutet paket och visst ser man att plattorna inte är helt raka utan böjer något, dock svårt att avgöra hur mycket. Några plattor har även hörn som buktar neråt.

Inser att det kanske är en orimlighet att undvika större fogsprång med våra plattor och därmed så sakteliga försöka ändra mina (felaktigt) högt ställda förväntningar

Har även testat att lägga två plattor bredvid varandra med ”noll” fogsprång och inser att även då, med plattans skarpa kanter, så känner man tydligt skarven då men sätter foten över plattorna.
Jag får helt enkelt inse att med sådana plattor jag har valt så känns skarvarna tydligt oavsett fogsprång.

Det klinkergolvet vi hade innan var med betydligt mindre plattor, kvadratiska plattor med rundade kanter som givetvis gav en helt annan känsla för fötterna...

Jag kan ju tillägga att även om mina språng nog inte är 2 mm så känns fogarna tydligt om man går barfota.

Så här ser plattorna ut inklusive fog.
Har dock inte lyckats ta en bild som tydligt visar de största fogsprången.

• Närbild på gråa plattor med fog, svårt att se fogsprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tosse skrev:
Jag kan ju tillägga att även om mina språng nog inte är 2 mm så känns fogarna tydligt om man går barfota.
Tack för dina kommentarer Tosse, då vet jag att det är fler än jag som resonerar på samma sätt vilket gör mig lite lugnare:rolleyes:

Närbild av beige kakelplattor med synliga men smala fogar på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ganska likt ut som hos mig även om jag får uppfattningen att mina fogar är smalare.

K
Vi är på gång att lägga 30x60 plattor i halvförband. Jag har köpt ett system som ska hjälpa mig att eliminera fogsprång. Har även köpt Kiiltos flytfix efter rekommendation av plattförsäljarna. Har provlagt några direkt på golvet och ser inte riktigt hur jag ska kunna undvika språng

Tips? Hur har ni gjort till sist?

Halvförband krekommenderas inte, bättre att lägga med 1/3 förskjutning om man vill minimera fogsprång.

T
K Kallebo skrev:
Vi är på gång att lägga 30x60 plattor i halvförband. Jag har köpt ett system som ska hjälpa mig att eliminera fogsprång. Har även köpt Kiiltos flytfix efter rekommendation av plattförsäljarna. Har provlagt några direkt på golvet och ser inte riktigt hur jag ska kunna undvika språng

Tips? Hur har ni gjort till sist?
Du undviker fogsprång genom att inte lägga plattorna i halvförband

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.