Golv
Gunman: Hej, Snart inflyttning i vårt första hus! Vi har låtit slipa och behandla med ofärgat lut + hårdvaxolja (Floorservice Pro 2K Ceram 178) (lite vitt). Tyvärr blev golvet väldigt väldigt strävt, och när jag diskuterar detta med golvkillen så kom det fram att han inte har vågat polera ordentligt eftersom fogen började släppa. Och det stämmer, på några ställen har fogen släppt det
asppie: Vi har Byggmax Barlinek Askgolv på hela övre våningsplanet. Där har det släppt på flera ställen. Precis som din bild beskriver. På de mest synliga ställena har jag lagat lamellsläppet genom att med ngt vasst och smalt bända upp lamellen. Sedan försöka få under så mycket trälim, eller polyuretanlim under. Sedan sätter jag en stötta mellan golv och tak som jag spänner. Det
Larsson93: Kolla av golvet med rätskiva först och hyvla ner toppar om det är några (y):D
slacker: Just dörren så hade nog jag valt en tröskel som täcker skarven (Troligen köpt bredare och kapat ur själv) Limma med konstruktionslim eller en dubbelhäftande tejp. Gör man tröskeln tajt kan det gå att spänna den genom att justera ut karmen men då uppstår en risk för klappljud när man trampar på tröskeln. Den andra är lim eller dubbelhäftade en lösning, om än jag gillar saker
Torkad gubbe: Det finns 14x135-137mm massiva furugolv som du kan skruva i ditt gamla undergolv (fodergolv) om möjligt skulle jag hellre lägga 20-21mm tjockt finns i samma bredder. Ett annat förslag är att du i så fall lägga det nya golvet tvärsöver för att fördela rörelserna i massiva trägolven. Självklart kan du lägga furulamell 14-15mm tjockt men där är bredderna större 155-195mm breda.
Torkad gubbe: [citat] Det finns tyvärr bara 2 saker att göra slipa om (gör om gör rätt) acceptera att det inte blev perfekt
fredand44: Hej Faktum är att jag inte hittar någon anledning till åldersbeständig plast i instruktionerna för golvvärme mer än att det står att den ska vara med. Här hade jag hoppats kunna kopiera in länken men lyckas inte. Jag sökte fram den på detta vis, 4:de träffen från aeservice.se: "golvvärme ebeco foil kit åldersbeständig plast" Mvh Fredrik
Fred vom Jupiter: Det står i beskrivningarna på exempelvis Bauhaus om en viss sorts klinker är frostbeständig och kan användas utomhus. Samma gäller för fix och fogmassa.
kimtommy: [citat] jag tror på det, hellre än att flyta in kabel. Betong leder faktiskt värme relativt dåligt, tror dock det kan löna sig att ha den där värmefolien emellan betong å slinga trots allt. Bör bli snabbare reglering så
Bberg: Det blev ett parkettgolv från Kährs, 2-stav. Höll sig felfritt tills vi lät slipa om alla golv (då 2 rum med 3-stav, hall/kök med 2-stav och vardagsrum med fiskben) sedan färgade vi in det mörkt och behandlade med hårdvax. Sålde sedan lägenheten och har just låtit göra samma behandling på samtliga parkettgolv i vår nya lägenhet, självklart en smaksak men dom mörka golven lyfte
KnockOnWood: Kan tänka mig att du lägger en plastmatta över hålet. Alternativt gjuter med utjämningsmassa, och sedan rejält med tätskiktsmassa, t.ex. https://www.bauhaus.se/k2-tatskikt-14-kg?gclid=Cj0KCQjwx7zzBRCcARIsABPRscPpxfcTcgv9PZnrWeiH2XmqGcm4Wz2NQGO3YRJj5Sel0DH3i88pv-QaAo-QEALw_wcB Men rören som går till utekök: Hur skall du kunna dränera dem när hösten/vintern kommer, så de inte fryser
hermelinen: Hej, Jag behöver lite tips till min badrumströskel. Just nu är det tre stycken små träbitar mellan tröskel och golv som tröskeln är fastskruvad i. Mellanrummen mellan dessa träbitar är enbart luft vilket gör att tröskeln känns bräcklig när man går på den. Jag vill förstärka upp dessa mellanrum utan att behöva montera bort tröskeln. Det finns en springa på den sida som inte
jonaserik: Jepp men inte mer än kanske 1 - 3 mm springa, inte till den breda
Anna-ez: Tack för svar! Ser jättegärna bild! :-)
josevski frick: Det här är i hallen. Fuktspärr pga vattenburen golvvärme? Kan det va det?
Tjrex: Klart man limmar golvspånen. Följ alltid anvisningarna. Dock så hade jag inte brutit upp redan lagt golv om det inte är ett helt rum..
MoveMe: Hur gjorde ni tillslut? [citat]
nikasp: Jag vet inte men skulle köpa ”märkes” istället efter en sån miss. Jag blir bara besviken på billig fogmassa och liknande och lägger hellre en extra slant för att slippa att det spricker eller möglar osv.
KjellTimell: [citat] Bricmate Norrvange är dyrt och fint, men dom är precis som alla andra granitkeramik behäftade med att vara något krokiga, har du inte lagt dom i halvförband så ska det inte märkas, men är det lagt i halvförband (vilket inte är rekommenderat) så finns det en risk att man får lite fogsprång. Lägg två plattor mot varandra, slitskikt mot slitskikt så får du känsla för hur
frityreldarn: [citat] Nja, smågrejor kan man lägga i med vax, shelleck eller baowachs. Men en tennisbollsliknande rund inslagning i mitten på en stav, kan du aldrig få bort så det inte stns med vax. Eller, ja det finns ju säkert en eller två människor med en helt fantastisk ådra som kan, men då snackar vi konstnärer. Att knacka ur en bit och lägga i en ny låter vansinnigt svårt men behöver inte
MoveMe: [citat] Fick du det jämt? Hur har det hålla sig?
Funkis42: Vi körde även med P36, med samma hemska resultat, allt smälte fast på slippappret. (Fick med P36, 60, 80, 100 och 120.) Fick idén från annan tråd på Byggahus! Den jag länkar till i trådstarten. I kommentarerna där pratas om andra slags fett också, men jag kan bara intyga att smör fungerade. Ingen påverkan på hyrmaskinen! Tänkte så klart på den. Man får bara ett rent och fint
tanaris: [citat] Ja, finns lite olika. Bauhausvarianten jag köpte är högst på mitten och går ner lite mot båda långsidorna. En annan jag köpte på Byggmax är helt plan med avrundade kanter.
BirgitS: Tycker det är lite synd att ta bort ett dyrt marmorgolv för att lägga in billigare klinker för rätt som det är så är marmorgolvet populärt igen. Golvvärmen reagerar långsammare, blir trögare med ett lager klinker ovanpå men fortsätter att fungera.
BirgitS: Man kan nog skilja mellan köksskåp som i huvudsak hänger på väggen och endast har stödben mot golvet och köksskåp där all tyngd hamnar på golvet, typ köksö. Den första typen brukar gå bra att ha parketten hela vägen in.
Nummer18: Vi har furugolv på hela nedervåningen som såpskuras. Dessa blir inte gula och repor och hack reser sig när man lägger på vatten. Läs lagar sig själva. Får fin patina. Varmare och skönare än parkettgolv.
Utdelning: [citat] På vilket sätt är golvet problemet? Hur skulle knarret uppstå enligt källan? skulle tagit det med en nypa salt... oftast är det handhavande / monteringsfel exempelvis; Man har låst golvet med köksö eller annat tungt möblemang viket förhindrar golvet att röra sig. Man har ingen rörelsefog runt väggarna. Man har lagt för stor yta utan att dela av golvet. Man har ojämnt
Mike Johansson: Hej, jag har precis köpt et hus från 1977 och rivit ut den gammla mattan, den kom av super enkelt men det är fortfarande massa lim kvar. Det är ett betonggolv och det är helt jämt men nu är min fråga kan jag lägga åldersbeständig plast, foam och sen laminatgolv på det gammla limmet eller skal det tas bort med en betongfräser? Om jag skal ta bort allt lim så förklara gärna varför
surris: Ok. Klart man alltid kan önska helt 100 perfekt, men dom lär inte lägga om golvet för det där :)