2 389 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Lägga spontat furugolv
Hej!
Vi har precis påbörjat att lägga spontat furugolv (Värmlandsgolv) i ett rum på 9,6 m2, och redan mellan första och andra brädan, och mellan andra och tredje, blir det en glipa på 1 respektive 2 mm mitt på golvet. I varje ände vid rummets kortsidor ligger brädorna tätt intill varandra, men på mitten är det en glipa. Första limmade vi och skruvade fast dem, sen provade vi utan lim, men det hjälte inte. Hur får man brädorna tätt intill varandra utan en liten glipa?? Jättetacksam för råd och tips!!/Gabriella
Vi har precis påbörjat att lägga spontat furugolv (Värmlandsgolv) i ett rum på 9,6 m2, och redan mellan första och andra brädan, och mellan andra och tredje, blir det en glipa på 1 respektive 2 mm mitt på golvet. I varje ände vid rummets kortsidor ligger brädorna tätt intill varandra, men på mitten är det en glipa. Första limmade vi och skruvade fast dem, sen provade vi utan lim, men det hjälte inte. Hur får man brädorna tätt intill varandra utan en liten glipa?? Jättetacksam för råd och tips!!/Gabriella
Det kommer alltid att vara en glipa. Det är trä och ett levande material som rör på sig.S Sommarstugerenoverare skrev:Hej!
tredje svaret så har han tipsat om ett sätt att göra det på. annars finns det som sagt speciella verktyg till detta, kallas spännband tror jag?S Sommarstugerenoverare skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-trix-foer-furugolv-pa-traebjaelklag.30791/#post-224914
Hittade denna: https://www.biltema.se/bygg/kakling/kaklingstillbehor/spannband-for-golvlaggning-2000035012
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden