47 186 läst ·
65 svar
47k läst
65 svar
Tappade hantel i golvet (parkett!!)
Vill man trixa med vatten, ånga, strykjärn, lödkolv osv så får man göra det. Men vill man göra det lätt för sig så köper man ett reperationskit. Väldigt smidigt att använda och resultatet blir bra. Ett kit räcker till väldigt många lagningar också.
GLÖM att lägga i något, vare sig det är trä, spackel, vax, pasta eller vad det än är. Glöm även att försöka med vatten, vatten och värme mm. Det går helt enkelt inte att få det att se bra ut. Har lagat så många parkettskador, så jag kan säga att det finns bara ett sätt, om du vill att det skall se bra ut (alltså i princip osynligt) och det är att hugga eller fräsa ur den biten som är skadad och ersätta med en ny, som limmas med ett fogfyllande lim, så man kan knacka den till rätt höjd med en gummiklubba. Och med "den biten som är skadad" menar jag alltså hela den träbiten som är skadad, ända fram till där just den biten är sågad. En trestavsparkett består av stavar, det är tre stavar i bredd, per parkettbräda. Den staven som är skadad behöver alltså bytas. En riktigt vasst stämjärn, en handöverfräs och tålamod. Ta en bräda som är helt rak, klä undersidan med ngn gummiduk. Använd kanten på brädan som anhåll för handöverfräsen när du står med knäna på brädan, då ligger den stadigt, fräs så nära kanten du vågar, och finhugg med en superskarpt brett stämjärn. Limma sedan med epoxylim. Biten du limmar i skall vara färdiglackad. Du kan säkert få någon bit från någon golvläggare eller snickare där staven är aningens större än du behöver, och såga den i rätt mått med en bordssåg.
Eller, detta borde försäkringen ta? Slanta upp självrisken, och låt en expert göra detta.
Eller, detta borde försäkringen ta? Slanta upp självrisken, och låt en expert göra detta.
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
F frityreldarn skrev:GLÖM att lägga i något, vare sig det är trä, spackel, vax, pasta eller vad det än är. Glöm även att försöka med vatten, vatten och värme mm. Det går helt enkelt inte att få det att se bra ut. Har lagat så många parkettskador, så jag kan säga att det finns bara ett sätt, om du vill att det skall se bra ut (alltså i princip osynligt) och det är att hugga eller fräsa ur den biten som är skadad och ersätta med en ny, som limmas med ett fogfyllande lim, så man kan knacka den till rätt höjd med en gummiklubba. Och med "den biten som är skadad" menar jag alltså hela den träbiten som är skadad, ända fram till där just den biten är sågad. En trestavsparkett består av stavar, det är tre stavar i bredd, per parkettbräda. Den staven som är skadad behöver alltså bytas. En riktigt vasst stämjärn, en handöverfräs och tålamod. Ta en bräda som är helt rak, klä undersidan med ngn gummiduk. Använd kanten på brädan som anhåll för handöverfräsen när du står med knäna på brädan, då ligger den stadigt, fräs så nära kanten du vågar, och finhugg med en superskarpt brett stämjärn. Limma sedan med epoxylim. Biten du limmar i skall vara färdiglackad. Du kan säkert få någon bit från någon golvläggare eller snickare där staven är aningens större än du behöver, och såga den i rätt mått med en bordssåg.
Med tanke på att det är flera i tråden som inte hittar sina lagningar så funkar det otroligt bra med vax. Läs så ser du.
Om en vanlig svensson skulle ge sig på det du beskriver kommer det sluta med att man får byta hela den plankan.
Du har en snygg dotter hör jagH hakan_975 skrev:I min dotters lägenhet var det en hantverkare som tappade en rondell som gick på fulla varv och det blev otroligt fula märken
Han tog dit nån golvläggare som använde reparationspasta av något slag. Visste man inte om vad man skulle kolla efter blev det helt osynligt
Så kontakta en golvfirma för hjälp är mitt tips !
Nja, smågrejor kan man lägga i med vax, shelleck eller baowachs. Men en tennisbollsliknande rund inslagning i mitten på en stav, kan du aldrig få bort så det inte stns med vax. Eller, ja det finns ju säkert en eller två människor med en helt fantastisk ådra som kan, men då snackar vi konstnärer. Att knacka ur en bit och lägga i en ny låter vansinnigt svårt men behöver inte vara det om man är händig.M mackan_kal skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden