R
RoBo: Efter ett par månader i huset kommer du inte tänka på dom små reporna.
15 svar · 7,2k läst
·
nino
nino: Man brukar fräsa bort fixet Ser ut som en liten golvslip och på valsen är det som brickor som slår bort, finns på hyrfirma och hyr även en dammsugare. Sen får du flytspackla ytan med ett flytspackel som flyter bra, inte fiber eller nåt liknande, Ardex K14 eller K39 skulle jag använt. Möjligen att man kan ta en Flex betongslip och slipa bort men det tar nog längre tid och ytan blir
5 svar · 940 läst
P
PeachS: Någon som har tips på ett mörkbrunt golv som tål slitage från två små barn och en hund? Känns som jag har finkammat nätet på vinyl- och laminatgolv men inte hittat rätt nyans. Alla icke-trägolv är för gråa i tonen. Jag vill ha en varm mörkbrun ton som inte känns för dassig. Har blivit avrådd från att välja ett riktigt trägolv då det lätt blir repor, dock är det av någon
0 svar · 3,8k läst
·
T
TildaV: Det låter ju topp! Jag ska ABSOLUT inte ge mig in på det men sambon kan säkert :D
8 svar · 2,4k läst
AA82
AA82: Jag är inne på samma tankar men tänkte lägga Golvvärmeskiva direkt på den ojämna ytan. https://www.byggmax.se/golvv%C3%A4rmeskiva-p61015002
23 svar · 6,6k läst
·
tensiden
tensiden: Vi har ett gammalt (minst 100 år, säkert 150) trägolv där konstruktionen är som följer: - Torpargrund som är så tätad det går. - Timmer med blindbotten - Kutterspån - Tiljor spikade direkt på timret (alternativt på reglar av något slag) Längs med ytterväggen är det en ca centimetertjock springa mellan två tiljor där det drar lite småkyligt när det är kallt. Jag kan inte se
0 svar · 1,6k läst
U
Urban R: Går det inte att värma med en varmluftspistol lite försiktigt och ta loss mattan. Bara en tanke använder varmluftspistol till limmade möbler om dom behöver tas isär.
3 svar · 1,5k läst
·
A
AndersS: Vad är det för dimension på den spontade golvbrädan?
6 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Har gått bra här också med våra självhäftande lister som nu är flera år gamla, inga problem alls. Det ska nog väldigt mycket till innan man stöter i dem också. Vad det är för fabrikat kommer jag inte ihåg men jag är rätt säker på att de köptes på Bauhaus.
2 svar · 1,2k läst
C
Catjea: Jag svarar om det är så att nån annan ska göra det! Det går bra att montera på mattan, shisma om underlag är snett skär större hål i mattan än skruv för rörelsemån när den komprimeras. En aning nersjunket runt stolparna men syns inte från stora vägen...
1 svar · 789 läst
L
Lutte: Har Marmoleum klick i matsalen och köket är är supernöjd med det! Resterande av huset har vinyl klick från berryalloc och det är skit i jämförelse, tog endå det som ska tåla repor och har livstids garanti, man repar det hur enkelt som helst. Så hade aktat mig för deras vinyl iaf.
2 svar · 1,9k läst
J
jonko: [citat] Det tycker jag inte, försök att rengöra den frilagda kanten så blir det lättare att bedöma.
5 svar · 2,6k läst
·
Flipadip
Flipadip: Har i min lägenhet anlitat en golvfirma för att lägga ett massivt trägolv(tiljor med not & spont) limmat direkt på betongen. Innan arbetet gjordes det väl tydligt att alla ojämnheter i underlaget, dvs betongen skulle åtgärdas vilket det till "viss del" har gjorts. MEN, på en yta i hallen där tidigare hantverkare lagt nytt avlopp i betongen så finns det nu en plätt (typ 1m lång och
0 svar · 1,8k läst
H
huggan: Såga är ju inget problem. Jag dammsög innan jag la plasten.
3 svar · 1,4k läst
T
term: Du har som många andra slipat upp undergolvet som aldrig varit tänkt att synas. Det kan bli fint, men jag avskyr skrivningen i mäklarannonser om "framtagna originalgolv". Förmodligen har det legat parkett eller linoleum på ditt golv ursprungligen. Har du kollat smyglister? Eller kanske dreva i springan och köra akrylfog?
1 svar · 5,0k läst
·
S
Sargen: Hm, den enda infon jag fick var just bara PWS47. Funderar på om denna skulle kunna vara lämplig. Finns i lager här i stan. https://www.swedol.se/golvskruv-39-r1-fzgpg-1004655.html
5 svar · 2,8k läst
Silver78
Silver78: Nu är jag ingen mästare på kakel men jag skulle starkt avråda att kakla på material som rör sig. Även om osb rör sig betydligt mindre så är det en risk jag inte skulle ta. Sedan är vidhäftningen mycket sämre på trä med traditionell pulverfix. Man måste därmed limma kakelplattorna vilket är mycket svårare att få bra. Det lättaste är att sätta vanliga gipsskivor på osb och
8 svar · 4,8k läst
·
Skånelängan
Skånelängan: Kanske skulle 0000 stålull fungera för att polera upp en jämnare yta? https://panduro.com/sv-se/produkter/kreatima/verktyg/rollers-tillbehor/stalull-extra-fin-100-g-244331?gclid=CjwKCAjw3-bzBRBhEiwAgnnLCo_RLho3IQOMQEB8RT_7QlMPEiW-nLZv946CzeDa4S0V46-g1wQJUBoCEp0QAvD_BwE#fo_c=3245&fo_k=8e043c69d724184c0c80ab071052e208&fo_s=gplase
1 svar · 1,5k läst
·
B
Bobby Tables: Jag och sambon fick nyligen limmat ett massivt furugolv på gjuten platta. Vi är stort sett väldigt nöjda med jobbet och resultatet, men stör oss båda våldsamt på den här fulingen som hantverkarna gjort: [bild] Det finns ingen annan rimlig förklaring än att de missbedömt hur mycket de behövde spara för att möta frisen (som är den tvärgående brädan i bilden), inte orkat åtgärda
0 svar · 1,2k läst
·
Keiller
Keiller: Tack! Det fick bli Pergos egna mellanlägg, avsedd för deras vinylgolv. Hittade på Bygghemma till nedsatt pris, ca 20% billigare än ordinarie pris.
3 svar · 14,7k läst
·
E
Erik PS: Och för alla som undrar hur det gick så blev det ett golv tillslut. Blev en kombo av bansslip, lumppapp och tunn asfaboard på sina ställen. Absolut inte perfekt platt eller inom toleranserna för golvet men nu ligger det. Knarrar lite på sina ställen och man går med lite svikt i steget. Men lagt golv ligger, som man säger. [bild]
4 svar · 5,9k läst
·
M
mrtinus: Jag ska lägga klinkers ovanpå. Nej golvet är inte ojämnt vad jag kan se.
2 svar · 3,1k läst
Karl Sundberg
Karl Sundberg: Jag skall byta kakel i ett rum, en bekant berättade att det finns en massa som fäster mycket bra på översidan av kakel (det nuvarande har en lätt skrovlig yta). Jag är lite orolig för att det skulle innebära mycket och långvarigt arbete att ta bort det nuvarande kaklet (2 år gammalt) och funderar på att lägga det nya ovanpå det gamla. Resultatet blir inte lika bra som att ta bort det
0 svar · 1,1k läst
Jarlingar
Jarlingar: Alternativet är väl att skruva dit en metallist. Men testa att limma dit nån bit först.
3 svar · 1,5k läst
·
B
Bea_E: [citat] Tack!!
2 svar · 804 läst
·
B
2 svar · 804 läst
·
R
Ruben82: [citat] Ok, tackar!
4 svar · 1,0k läst
dalldall
dalldall: Oinredd källare under. Tack för svaren.
4 svar · 1,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Bra om du vill ha något att stå på om ni ska renovera väggar och tak annars onödigt, men trägolv bör vara minst 25mm tjockt utan golvspånskivor.
3 svar · 1,3k läst
·
A
Adamrenoverar: [citat] Tack så jättemycket för dina svar! Det låter väldigt rimligt! Då har vi lärt oss det. Nästa gång blir det vanligt golvlut. Det vi vann i pengar på det här lutet förlorade vi definitivt i tid och slitna muskler..
4 svar · 4,0k läst
·
T
Tomaswi: Hej Tänkte höra om någon har beställt golv från Polen? Om ni har någon sida ni vet är mer legit? Har haft lite kontakt med www.andrewpol.con.pl
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.