Hej,

Snart inflyttning i vårt första hus!

Vi har låtit slipa och behandla med ofärgat lut + hårdvaxolja (Floorservice Pro 2K Ceram 178) (lite vitt).
Tyvärr blev golvet väldigt väldigt strävt, och när jag diskuterar detta med golvkillen så kom det fram att han inte har vågat polera ordentligt eftersom fogen började släppa. Och det stämmer, på några ställen har fogen släppt det ser lite tråkigt ut..

Så, nu står vi, om hantverkarens ord stämmer, i valet att antingen:
* låta det vara (obehagligt strävt golv samt redan några fula ställen där fogen släppt)
* polera ordentligt, med risken att ännu mer fog släpper här och där

Golven är furu eller gran, oklart vilket. Vissa golv är original från 1924, några är nya ca 15 år gamla, men de ser hyfsat lika ut tycker jag. Till saken hör att vissa av golven inte har någon fog alls, och det tycker jag ser helt ok ut.

Hur skulle ni göra? Jag är definitivt inne på att polera. Kanske går det att ta bort all fog så att det ser likadant ut överallt? Eller leva med att det blir lite "stökigt", och inte på det där charmiga sättet, utan lite konstiga sättet, där vissa delar av golvet har fog, och vissa inte.

Tyvärr har jag inga bilder annat än från ett av rummen där det inte finns fog. Och jag hinner inte till huset för att fotografera, vi flyttar på måndag så det här behöver åtgärdas i morgon om vi ska polera.

• Trägolv behandlat med lut och hårdvaxolja utan fogar mellan planken, ser strävt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.