Golv
Ballonz: Hej, Har köpt en sekelskiftslägenhet där man plockat fram undergolvet som är gran. Golvet har på vissa ställen sjunkit och som på bilden spruckit. Vill gärna behålla grangolvet och inte lägga parkett ovanpå. Är det någon av er som har erfarenhet att ha rivit upp ett grangolv, renoverat grangolv eller bytt enstaka plankor? Ni får gärna dela med er av era erfarenheter. Vad bör man
tompax: [citat] Innan du gör något mer, gå till en riktig färgaffär och fråga om råd om hur du skall ta bort det. Kanske finns något mirakelmedel som får bort det utan att fläcka eller på annat sätt förstöra träet under, om du har tur. Annars är det slipning som gäller med massor av geggigt igensatta slippapper. Jag vet av erfarenhet att hårdvaxolja har mycket svårt för att torka
enebba: Hej! jag har tagit fram ett gammalt undergolv/plankgolv i furu i min 40-talslägenhet. Golvet har en hel del skavanker och spik pga den plastmatta som låg där innan. Golvet har aldrig varit framme innan och är obehandlat, och nu även handslipat av mig. Jag funderar på att måla golvet vitt pga alla skavanker. Hur gör jag detta på bästa och enklaste sätt? Är det absolut nödvändigt med
cechise: Hej på er Vi håller på att lägga nya golv med vattenburen golvvärme på nedervåningen. Det har gått rätt bra att lägga spånskivorna men nu har vi upptäckt ett rejält knarr/gnissel på ett ställe. Under spånskivorna ligger det frigolit där ned är nedfräst matningar till lite olika ställen för värmen. Dvs det går slangar i frigoliten. Jag är ganska övertygad om att knarret vi
umyhr: Problemet är att vid vissa områden på 4 kvm golvet blev tjockleken lite för tunn och armeringsnätet syns. Fråga. Kan man efterflyta golvet där det sjunkit undan? Jag skall lägga klinkers över undrar om det istället är bättre att bygga upp och jämna ut med fix och låta det torka för att sedan lägga plattorna.
aka_basse: Hej, Bor i lägenhet med gran eller furugolv som tidigare vitsåpats, och försökte mig på att göra detsamma med tanke på att golvet blivit lite fläckigt i kök efter viss tid. Såpan var "Faxe G/P Golvsåpa, vit" I instruktionerna för såpan står att man skall använda mopp eller liknande för att jobba in såpan, och sedan torka av trät med en urvriden mopp eller trasa. Jag använde
APG: Hej! Vi köpte vår första lägenhet för ett år sedan. Huset är från 1927, och det var en hyresrätt som gjorts om till bostadsrätt och den tidigare ägaren hade valt att inte göra någonting efter att han köpt lägenheten (=slitet som tusan!) Vi gjorde renoveringar av alla ytskikt inkl slipade och oljade den gamla fiskbensekparketten. Riktigt snyggt! Nu till frågan: Jag har försökt ta
nybyggarn3: Hur gick det med slipningen? Nu var det ju några år sedan men jag är snart i samma läge som du var.
Lopex: Ja, har t.o.m för mig att dom sa det till en av våra kunder, annars finns ju steinfix 100 tror jag den heter, den har jag på både mitt marmorkök å kalkstensgolv i hallen!
Hobbybyggaree: Har du väldigt lite annat att göra kan du ju plocka ut karmen och montera den i rätt höjd?
joakim_j: Tackar för snabbt svar! Hur snart efter gjutning kan man lägga klinker med det? Jag kommer väl gjuta med vanlig bondbetong antar jag. EDIT: Såg nu att det står 28 dygn! Fantastiskt!
raveper: Garderob är bra. Ställ dit en ny så är problemet borta.
Sanella: Har tänkt köpa heltäckningsmatta till ett rum som är 4,8x3,35 ,mattan är 4 m bred . Tänkte köpa 16,8 km2 men då måste vi klippa 0,80 cm lägga den biten längst ner vid dörren . Det kommer alltså att synas en sträck där ? !Någon som har tips om hur vi ska göra för att det inte ska synas dem kanter? Hoppas ni förstår:)
Kingsmeadow26: Har också varit inne på att bara riva av plåstret och fixa det själv. Känns som det kan bli en stökig resa med försäkringsbolag och hustillverkare, som kostar mer än det smakar.
useless: Är det stabilt i dag och inte sviktar när du står och hoppar lite på golvet så är det inga problem.
ddoo: Hej! Är det någon som känner igen laminatgolvet på bilden? har sånt hemma i mitt hus och är intresserad av att sätta likadant i fler rum men jag kan inte hitta det någonstans (Det bruna golvet alltså, om det nu är ek eller om det är nått annat) tacksam för hjälp
Isakare: La ner hur mycket jobb som helst på vårt första hus på 90 talet, för att nån sa "Mattorna måste bort" Har senare lagt olika klickgolv på alla möjliga underlag, tex heltäckningsmatta utan några som helst problem.
EssoJ: Har tänkt att lägga Moelvens shipdeck i vårt uterum. Uterummet (Willab tidig vår sen höst) har golvbjälkar i trä, c/c 40 cm. Vill helst inte ha synliga skruvar och har därför tänkt att skruva genom plastlisten som håller golvbrädorna med dold skruvning, ungefär som man gör med ett vanligt spontat brädgolv. Har någon annan provat detta? På bygghandeln måste man först förklara
Tomtom79: är det så att det är en glipa under kanske man kan få in ett typ 3-4mm plattjärn under? Då kan du borra upp hål i denna med rätt C-C, gänga dessa, lirka in plattjärnet åt ena hållet, sen tillbaka så det ligger centrerat under skarven. Är springan säg 15mm och plattjärnet kanske 40 så kanske man kan klämma samman plattjärn och listen lagom hårt? Då kan golven röra sig och
Olidoli: Hej Har äldre kakelugn som vi ofta eldar i. Upplever dock i vårt sovrum som ligger vägg i vägg med kakelugnen att det kan lukta mycket rök, känner det i gardiner och sängkläder. Har satt tilluftsventiler i samtliga sovrum, och ett i vardagsrum (med kakelugn)/kök. Får ofta in röklukt när vi har på stark köksfläkt. Ska vi sätta in fler ventiler i vardagsrum/kök (ca 60kvm)? Ventil
KnockOnWood: Jag tycker att det golvet är för klent. Både för tunna och för smala brädor, 20x136 mm. Och alldeles för dyrt, 549 kr/m2 Sådant här har jag lagt på vår vind, ca 70 kvm, ocg det är fortfarande snyggt efter snart 10 år. Inte en kvist har fallit ur. FURU GOLVTRÄ B-KVALITE 26X190 MM ÄNDSPONTAD 149:-/M2 http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product
Panelmannen: Hur tänkte du kring armering av plattan när du ska ha ett slipat betonggolv? Behöver du armera mer för att undvika sprickbildning?
mojjen: [citat] Skulle aldrig sagt upp prenumerationen på GP för 15 år sen:crysmile:
greenhouse: Tjena! Vi har en vedbod i vår ladugård som jag tänkte bygga om till enklare verkstad, helst så billigt som möligt. Det är 5,3 mellan väggarna och jag tänkte lägga 23x120 råspont som golv på 45x95 regel monterat i balkskor. Vad behöver jag ha för CC mått mellan reglarna? Behöver jag något stöd under reglerna mot marken, typ leca block eller dyl? Ska man förbinda reglarna med
Sefl Storage Lasse: Jag bygger nu en Self Storage anläggning i Sörmland, dvs trafiken kommer vara ganska sparsam. På markplan dammbinder vi betongplattan men på övervåningen är det spånplattor på bjälklaget. Jag funderar på ett par alternativ här: 1, lägga nålfiltsmatta 2, lägga homogenplast 3, Måla på epoxy Alternativet vi väljer måste vara ganska slitstarkt, funktionellt och även billigt.
Stefan N: Har inte testat den själv. Denna ska även fungera. https://www.bauhaus.se/250-projektspackel-lip-20-kg
Crayo: Är det någon som har erfarenhet av bambugolv från holse og wibroe?