2 215 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Furugolv i kök och vardagsrum
Hej!
Vi ska renovera nästan hela övervåningen på vår 70-talsvilla. Planen är att lägga nytt parkettgolv i vardagsrum, hall och kök. Eventuellt även sovrum.
Vi är hemma inte helt överens om huruvida vi ska välja ek eller furu och behöver lite tips och råd från er här i forumet.
Jag anser att ek är bättre utifrån att det är mer slitstarkt och min fru att furu är bättre, men argument kring det estetiska och känslan att gå på.
Vad säger ni?
Finns någon med erfarenhet av furugolv i bl.a. kök?
Vilken behandling är bäst? Lack? Hårdvaxolja? Annat?
Vi önskar ha en vit nyans och vill undvika ett gulnat furugolv om det blir det träslaget som "vinner".
Tacksam för hjälp och tips.
Vi ska renovera nästan hela övervåningen på vår 70-talsvilla. Planen är att lägga nytt parkettgolv i vardagsrum, hall och kök. Eventuellt även sovrum.
Vi är hemma inte helt överens om huruvida vi ska välja ek eller furu och behöver lite tips och råd från er här i forumet.
Jag anser att ek är bättre utifrån att det är mer slitstarkt och min fru att furu är bättre, men argument kring det estetiska och känslan att gå på.
Vad säger ni?
Finns någon med erfarenhet av furugolv i bl.a. kök?
Vilken behandling är bäst? Lack? Hårdvaxolja? Annat?
Vi önskar ha en vit nyans och vill undvika ett gulnat furugolv om det blir det träslaget som "vinner".
Tacksam för hjälp och tips.
Personligen gillar jag inte furugolv, men hade oavsett aldrig lagt det i ett kök. Hur det än pigmenteras kommer det att bli gult och slitas med tiden. Gällande behandling hade jag kört på en pigmenterad hårdvaxolja, det går också att bättra vilket är svårt med olja och lack.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Förr var det vanligt med skurgolv av gran i kök, men det brukar inte tillfredställa dagens mer kräsna brukare. Furugolv är hopplösa om de inte vitpigmenteras. Jag håller med @falkn de passar inte i kök, kommer inte att åldras snyggt. På andra platser tycker jag också att pigmenterad hårdvaxolja är bäst. Jag tycker kanske att ek blir lite tungt i kök. Det finns andra träslag man kan fundera på, som ask, björk, bok och gran. Norrländsk gran i breda brädor kan bli verkligt snyggt.
Klicka här för att svara