23 357 läst ·
28 svar
23k läst
28 svar
Parkett har släppt
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Det går att byta stavar. Finns duktiga golvläggare som kan fixa det utan att byta plankan.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Not och fjäder limmas istället för att klickas. Att det ska ligga under press är för limfogen skull. Här finns en utförlig instruktion hur det går till. Man limmar inte fast brädan i undergolvet.A AntonAnimalen skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Du kan kräva att det skall vara lagat så inte tillverkarens garantier påverkas. Påverkas garantierna från tillverkaren kan du kräva att hantverkarna övertar garantin.A AntonAnimalen skrev:
Viktigt att detta är utrett INNAN de hugger in på golvet. Golvtillverkarna har egna besiktare som de gärna skickar ut. Jag skulle be husleverantören att de kontaktar tillverkaren om en sådan.
Förra huset var byggt av Myresjöhus och de hade några släpp som togs upp vid besiktningen. De skickade detta till Kährs som skickade ut en besiktare.
Det är inte så att det har kladdats med alla möjliga vätskor kring den där tripptrapp stolen som syns i anslutning till skadan? Förhöjd fukt är en ytterst vanlig orsak till lamellsläpp.
Kan givetvis bero på andra omständigheter men var beredd på att bli ifrågasatt vid beskiktningen.
Kan givetvis bero på andra omständigheter men var beredd på att bli ifrågasatt vid beskiktningen.
Bra fråga men så är det inte, den stolen står bara tillfälligt där just nu. Den står normalt på motsatta kortsidan med en skyddsplast under.N Nils82 skrev:
Bra förslag, ska kolla upp detta med extern golvbesiktare.R Robert-san01 skrev:Du kan kräva att det skall vara lagat så inte tillverkarens garantier påverkas. Påverkas garantierna från tillverkaren kan du kräva att hantverkarna övertar garantin.
Viktigt att detta är utrett INNAN de hugger in på golvet. Golvtillverkarna har egna besiktare som de gärna skickar ut. Jag skulle be husleverantören att de kontaktar tillverkaren om en sådan.
Förra huset var byggt av Myresjöhus och de hade några släpp som togs upp vid besiktningen. De skickade detta till Kährs som skickade ut en besiktare.
Vi har Byggmax Barlinek Askgolv på hela övre våningsplanet. Där har det släppt på flera ställen. Precis som din bild beskriver. På de mest synliga ställena har jag lagat lamellsläppet genom att med ngt vasst och smalt bända upp lamellen. Sedan försöka få under så mycket trälim, eller polyuretanlim under. Sedan sätter jag en stötta mellan golv och tak som jag spänner. Det överflödiga lim som blir kan lätt avlägsnas med ett rakblad.
Klicka här för att svara