T
Tappade greppet om hanteln och den for i golvet.
Nu är det ett hål stort som en gammal 5:krona ungefär.

Tips på hur man lagar detta så gott som möjligt?

• Hål i trägolv orsakat av en hantel, liknar en gammal 5-kronas storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
sawallen
  • Laddar…
Ja det blir ju svårt att laga utan att det syns, för det första.

Själva träskadan kan du laga genom att borra bort den skadade biten med hålsåg (eller ännu hellre centrumborr, så kan du behålla ett litet ”golv” i botten på hålet) och sen peta i en träbit som du sågat till med samma hålsåg (dock utan centrumborr) och limma fast med lite trälim. Sen finslipar du ytan med finare och finare slippapper.

Problemet är att det ligger i farans riktning att du sen måste lacka om hela golvet för att få den lagade delen lika blank som resten. Så om skadan finns någorlunda nära en vägg skulle jag faktiskt rekommendera att bara ställa en möbel, krukväxt, eller lägga en matta över den. Och varför då inte en gymmatta för framtida behov...?

• Gilla
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
Finns reparationskitt för parkettgolv på bla bauhaus. Blir det pengar över så prova tonfisk. Bygger muskler så du slipper tappa hantel igen.

• Gilla
  • Haha
Ellmanstrp och 84 till
  • Laddar…
Jag hade tänkt säga att man kan blöta många märken som då kan svälla tillbaka, men det där ser väldigt krossat ut...

• Gilla
evertb och 5 till
  • Laddar…
Testa att hälla i vatten i gropen och låt det stå ett tag så att träet sväller. Med lite tur går det att slipa till sen och eventuellt lacka så att det ser hyfsat ut. Annars får man nog borra ur och laga med en lämplig bit.

• Gilla
Sotarsyster och 6 till
  • Laddar…
S
Frågan jag ställer mig, är vilken liten hantel som är stor som en 5-krona? halvkiloshantel?

• Gilla
Gubbe 65 och 5 till
  • Laddar…
Kan ju teoretiskt sett vara en 50-kilos också om den landar på rätt sätt?

Svart justerbar hantel med flera viktskivor och märkning av företaget B.COMPANY.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
xhosa och 16 till
  • Laddar…
"rätt"

• Gilla
skydiver och 1 till
  • Laddar…
I min dotters lägenhet var det en hantverkare som tappade en rondell som gick på fulla varv och det blev otroligt fula märken
Han tog dit nån golvläggare som använde reparationspasta av något slag. Visste man inte om vad man skulle kolla efter blev det helt osynligt
Så kontakta en golvfirma för hjälp är mitt tips !

• Gilla
Mariehem i Skåne och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Börja med vatten i "hålet", och kolla hur bra det sväller tillbaka.
Du kan låta det vara vatten där i 15-30min, utan någon större risk att det gör för mycket svällning på omkringliggande golv.

Sen kan du lacka skadan ifall det återtar nivån någorlunda.
Träet ser dock rätt krossat ut, det lär aldrig bli osynligt på detta vis.

• Gilla
tompabighouse
  • Laddar…
Att hälla vatten, eller låta vatten stå i hålet en längre tid är en dålig ide. Det kryper med fibrerna långt ifrån skadan och kan ge missfärgningar.
Prova istället att ha en fuktad trasa och driva in vattnet i skadan med värme. Ungefär som man pressar byxor. Strykjärn är lite klumpigt. En större lödkolv brukar fungera.

Det finns gott hopp om att skadan blir slipbar efter att ha värmts upp.

Mvh Findus

• Gilla
DennisCA och 12 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Frågan jag ställer mig, är vilken liten hantel som är stor som en 5-krona? halvkiloshantel?
Självklart är det en hantel för att träna musarm det handlar om.

• Gilla
  • Haha
JohanN03 och 2 till
  • Laddar…
T tompabighouse skrev:
Tappade greppet om hanteln och den for i golvet.
Nu är det ett hål stort som en gammal 5:krona ungefär.

Tips på hur man lagar detta så gott som möjligt?

Lägg om golvet och lär dig av läxan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.