29 264 läst ·
54 svar
29k läst
54 svar
Vilket golv hade DU valt i vårt nya kök/hall?
TACK, detta forum är sannerligen en guldgruva.
Till vissas besvikelse (och tydligen i komplett jävla galenskap) väljer vi att ha ett trägolv, då inläggning av golvvärme och ökade elkostnader inte känns motiverande för klinker.
Dem golv vi tittat på såhär långt är:
alternativ 1: Tarkett Epoque 1stav ekparkett, mattlackad.
alternativ 2: Kährs Verona 2 stav ek, mattlackad.
Efter att ha farit runt med skåplucka i högsta hugg har vi kommit fram till att vi behöver värmen i färgen från ett trägolv, och att kunna slipa/behandla på nytt om en tid är värt. Plastgolv går bort då känslan inte är vad vi vill ha.
Till vissas besvikelse (och tydligen i komplett jävla galenskap) väljer vi att ha ett trägolv, då inläggning av golvvärme och ökade elkostnader inte känns motiverande för klinker.
Efter att ha farit runt med skåplucka i högsta hugg har vi kommit fram till att vi behöver värmen i färgen från ett trägolv, och att kunna slipa/behandla på nytt om en tid är värt. Plastgolv går bort då känslan inte är vad vi vill ha.
Jag la parkett - lackad ek - när jag gjorde om köket för 8 år sedan.
Jag skulle inte gjort om det idag med allt slitage, vattenfläckar etc.
Men jag är helnöjd med granitbänkskivorna.
Jag skulle inte gjort om det idag med allt slitage, vattenfläckar etc.
Men jag är helnöjd med granitbänkskivorna.
det man kan tillägga är välj ett homogent trägolv med not så kan ni slippa limmade fanerade problem o bara slipa bort skador när ni vill...Bberg skrev:TACK, detta forum är sannerligen en guldgruva.
Angående marmorskiva, så finns det många olika impregneringsmedel. Vi har haft en vit skiva nu i 3 månader, behandlad med nåt som heter akemi nanoefekt och skyddet är totalt (förutom mot syror - men frätskadorna syns inte om man har mattpolerat skiva). Även intorkade rester av olika färgade vätskor försvinner med vanlig trasa. På burken står det flera års effekt, men jag blir glad om det håller i ett år.
Innan behandlingen var det precis som andra säger: allt sugs in och lämnar fläckar. Fläckarna har dock en tendens att fortsätta diffusera in i stenen och därmed blir mindre tydliga. De är dessutom lätta att bleka ut med klorin (lämna pappershanddukar dränkta med klorin tills det torkar - använd bara på vit marmor). Fettfläckar är lite svårare och kräver aceton (måste täcka över med folie och vikter för att det inte ska dunsta bort).
Har inte behövt göra nåt av detta sedan skivan behandlades (vilket var i januari).
Vi har räknad med att marmorn kommer patineras med fläckar med tiden, men med rätt behandling kan man få den att åldras långsammare och jämnare (eller inte alls?). Får se hur det håller.
Innan behandlingen var det precis som andra säger: allt sugs in och lämnar fläckar. Fläckarna har dock en tendens att fortsätta diffusera in i stenen och därmed blir mindre tydliga. De är dessutom lätta att bleka ut med klorin (lämna pappershanddukar dränkta med klorin tills det torkar - använd bara på vit marmor). Fettfläckar är lite svårare och kräver aceton (måste täcka över med folie och vikter för att det inte ska dunsta bort).
Har inte behövt göra nåt av detta sedan skivan behandlades (vilket var i januari).
Vi har räknad med att marmorn kommer patineras med fläckar med tiden, men med rätt behandling kan man få den att åldras långsammare och jämnare (eller inte alls?). Får se hur det håller.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Blir säkert kanon. Dock är ju även linoleum ett trägolv om jag inte fått det om bakfoten. Görs på träspån, harts linolja och pigment.B Bberg skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det blev ett parkettgolv från Kährs, 2-stav. Höll sig felfritt tills vi lät slipa om alla golv (då 2 rum med 3-stav, hall/kök med 2-stav och vardagsrum med fiskben) sedan färgade vi in det mörkt och behandlade med hårdvax. Sålde sedan lägenheten och har just låtit göra samma behandling på samtliga parkettgolv i vår nya lägenhet, självklart en smaksak men dom mörka golven lyfte verkligen en 15 år gammal parkett och gav en enhetlighet vi uppskattade med små kostnader mot nya golv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden