J
Johanbygger: [citat] Det var det jag misstänkte. Såg att dom var på extrapris så jag slog till direkt i söndags. Kul att höra
6 svar · 9,3k läst
P
petrho: Har idag ett hus med s.k. varmgrund och byggtekniskt ser det ut enligt följande: Nerifrån och upp... Plastfolie Varmgrund med ventilation som bygger på inomhusluften (övertryck). Har alltid snustorrt i grunden Lättbetong (siporex) Plastfolie Cellplats Infräst vattenburen golvvärme (med aluplåtar) 22 mm golvspån Golv (klinker eller klickgolv parkett) Har i bl.a kök rivit bort golvspånet
0 svar · 3,0k läst
F
Fjällgossen: Alternativt klinkers, då kan det andas genom fogen. Dock måste allt organiskt material som kommer i kontakt med fukten att rivas bort. Det åtgärdar inte heller problemet med fukten. Dränera grunden?
2 svar · 4,0k läst
H
hugolewenhaupt: [citat] Ja ne det är tyvärr inte ett alternativ på grund av golvet som det nya golvet ansluter till. Vill inte ha en tröskel mellan kök och vardagsrum.
4 svar · 2,5k läst
Elakaelsa
Elakaelsa: [citat] Tack! Jag gissar att det är typ mikrocement, och som du säger: så fort det blir lite infärgning osv rusar ju priset upp.
8 svar · 3,8k läst
Fotografen
Fotografen: Avjämning och stegljudsdämpning.
4 svar · 2,0k läst
·
N
NyHusägare32: Om inte dom där plattorna är isolerande?
2 svar · 855 läst
S
Stabbsson: God afton, som rubriken lyder, vad hade ni gjort för val mellan dessa 2 golvtyper i barnrum? det är väldigt små barn vi pratar om som kommer leka mycket på golvet osv. Har hört delade åsikter om detta vissa tycker vinyl är varmare och skönare och vissa tycker laminat har de egenskaperna mycket mera. Parkett golv är uteslutet pga husdjur.
0 svar · 967 läst
N
Ninna L: [citat] Tack ! Det är inte lätt att veta .....men är så tacksam för ditt svar .
2 svar · 1,3k läst
E
EmilBäck: @Erica Wyse, vilket golv blev det? Funderar själv på att köpa Barlinek 1stav vintage till hela nedervåningen inkl kök. Vilka erfarenheter har ni?
1 svar · 4,0k läst
Kleeman
Kleeman: Ok, men ytan efter membranhärdaren ser nästan ut som ett epoxygolv. Blank och slät, tål dubbdäck skapligt. Tyvärr finns inte plåt- dunken kvar så.jag vet inte vad den heter. Men tror att den var övermålningsbar. Behöver den alltså slipas bort ändå. Anser att den sitter som berget men epoxyn kanske inte fäster så bra på en blank yta? Kanske ska testa en liten fläck först och
2 svar · 2,7k läst
JLyck
JLyck: Nu har rörmokaren dragit klart slangarna. Ser nu att det blir lite knivigt att få dit en hel regel som understöd till golvspånet. Hur hade ni gjort/löst det? [bild] [bild] [bild]
3 svar · 2,2k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Om du utnyttjar hela marginalen mellan dörrblad och befintligt golv till det nya golvet så finns det i te plats till någon tröskel. Det kan ju vara både snyggt och praktiskt men man bör ha med det i planeringen då det kan finnas begränsningar i form av hur långa sträckor golvet får läggas utan rörelsefogar etc.
3 svar · 2,3k läst
M
Manfreds: Jag körde faxe vitlut och olja för sådär tio år sedan. Det blir väldigt vitt samtidigt som det behåller den naturliga träkaraktären. Helt omöjligt känsligt med bar olja dock och det är bra om man regelbundet håller efter det med olja. Jag gjorde inte det pga det var en liten lägenhet och golvet blev väldigt torrt efter ett tag. Det blev också mycket slitet, vilket förvisso hade
5 svar · 3,6k läst
·
J
Jenjenjen: [citat] Där har du en poäng. Jag ska höra mig för! Ja, jag tänker att det är värt det. Det gör mycket för helhetsintrycket i ett rum man trots allt spenderar många timmar i :)
11 svar · 4,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det låter lite dumt att stänga in en linoleummatta som består av organiskt material mellan en betongplatta och tät plast som PVC.
3 svar · 3,0k läst
H
HarDrev: Hej Jag har lagt ut golvvärmeplåt och golvvärmeslingor i mitt golv. Golvvärmen är lagd i glesverk som ligger längs med golvreglarna på kortlingar mellan facken. Nu tänkte jag lägga 22mm spånskiva ovanpå regelverket. Det slog mig att det kommer bli svårt att få någon vidhäftning genom limning av spånskiva eftersom större delen av regelverket är täckt av plåt. Någon som vet hur
0 svar · 1,9k läst
Ä
Älvsjö Thomas: Toppen! Lite hemma basning DIY alltså. Kul att det gick bra, måste pröva den tekniken ngn gång. Står på min To Do lista, ska bara prokrastinera färdigt först! ;)
5 svar · 3,5k läst
·
garden_gnome
garden_gnome: [citat] Det gick bra! De kunde byta de skadade delarna vilket var skönt. Så bra service från leverantören även om det tog lite tid att gå via husentreprenören först.
10 svar · 6,6k läst
·
R
ratax: [citat] Tack för svar. Golvet är bara lackat.
2 svar · 7,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: I detta fallet är det ju svackor och sånt som ska kollas av då funkar inte den metoden så bra.
28 svar · 4,2k läst
J
Jörgen Ö: Behöver du spackla öht?
3 svar · 1,1k läst
·
N
noone70: Nu är allt klart med försäkringsbolaget, Det var tydligen inga problem med muffen. Vi fick erbjudande om att antingen så fixar deras entrepenör allt eller så får vi en klumpsumma på 70% av vad de skulle ha kostat att låta deras entrepenör fixa allt. Vi valde det senare :)
32 svar · 9,8k läst
·
Mialia
Mialia: [citat] Toppen! Tack för tips och råd.
5 svar · 2,3k läst
·
T
Torkad gubbe: Inte helt säker på att en byggvaruhandel kan se det. Jag jobbar dagligen med dessa frågor och när det gäller de gamla undergolven så är furu vanligare. Furu kan man identifiera genom att den har kärna (röd) och ytved (ljus/vit). Man kan inte anta att det är ett grangolv för att brädan har små runda kvistar eftersom det beror på vart på stocken brädan kommer ifrån. Mitt antagande
5 svar · 1,6k läst
tompax
tompax: [citat] Prova med ett trappsteg först. Välj det som ser "värst" ut, vänta till det har torkat. Blir det bra, kör samma på resten. Och bespara på så vis en massa arbete med att göra helt trärent :) Man skall inte överarbeta om resultatet ändå blir detsamma. Hoppas detta blir ditt bästa svar :)
3 svar · 943 läst
·
J
JockeHX: Jag funderar på att antingen impregnera/dammbinda ett betonggolv i ett garage med Lithurin eller vattenglas, ELLER epoximåla det. Men, om jag beslutar mig för att behandla med vattenglas eller Lithurin, är det fortfarande möjligt att epoximåla det i framtiden om jag skulle ångra mig? Det som kanske kan komplicera saker och ting är att det finns en mängd små gropar i golvet som uppstod
0 svar · 2,7k läst
·
H
huggan: Genom att ta bort det. Ingen bra ide att limma, kan bli reaktioner som bildar gas.
1 svar · 1,0k läst
N
Nikorasu: [citat] Stort tack - det blir perfekt!
2 svar · 3,2k läst
J
Jimman811: [citat] Grymt, tack för snabbt svar. De verkar ha funkat (y)
2 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.