Jag ska lägga en större yta obehandlat furugolv i ett hus från -29.

Jag vill återskapa de vackra ljusbruna trägolven jag minns från ett gammalt hus jag besökte ofta i barndomen. Jag har frågat mig till att dessa var fernissade. Gott, det kör vi på! Jag vet att det finns åtskilliga modernare lösningar som ger liknande resultat, men det är alltså inte vad denna tråd är tänkt att handla om.

1. Doft. Hur länge håller terpentindoften i sig? Jag läser mig till att fernissan ska tunnas med terpentin. Detta gjorde min bättre hälft väldigt skeptisk, eftersom hon är doftkänslig. Vi kan ha möjlighet att göra detta några veckor innan inflytt, men om det är frågan om att det luktar terpentin i flera veckor/månader kanske jag tvingas tänka om.
  2. Hur länge behöver det torka mellan strykningar? Om vi antar en innertemp på ca 20 grader och yttertemp dagtid på 10-28 grader (dvs "Boråssommar").
  3. Le Tonkinoise. Någon som kört den på golv? Hur har hållbarheten varit? Slits/repas den lätt? Hur åldras den?

Vi lackade gamla obehandlade trägolv för länge sedan.
Slipade och grundade först med utspädd lack.
Använde tvåkomponents härdlack.
Sedan spacklade vi spingorna mellan brädorn amed slipspån och lack, var efter vi färdiglackade flödigt med outspädd lack.
Eftersom det var härdlack torkade det snabbt, och efter en dag var alla dofter borta.
Och golven, det var tre rum, blev väldigt fina och tåliga.

Skulle nog byta ut terpentinen mot lågaromatisk lacknafta, í stort doftfritt och betydligt bättre för hälsan. Trepentinet säjs ju iof bidra till härdning av linoljan, men fernisssa är ju redan hårt polymeriserad och innehåller torkmedel, så tror den effekten är utan betydelse i detta fall.

H hapazard skrev:
Skulle nog byta ut terpentinen mot lågaromatisk lacknafta, í stort doftfritt och betydligt bättre för hälsan. Trepentinet säjs ju iof bidra till härdning av linoljan, men fernisssa är ju redan hårt polymeriserad och innehåller torkmedel, så tror den effekten är utan betydelse i detta fall.
Jag såg senare även att man på paintpro.se tydligt skriver at Le Tonkinoise inte ska spädas, annat än om man tänker spruta på den.

Någon som vet hur det håller sig över tid? Ser blandade resultat, från att det ger en lättskött och lackhård yta till att det nöts ned ganska snabbt men är lätt att bättra på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.