Golv
Oxymoron: [citat] Nyfiken, blev det någon matta till slut? Sitter lite i samma sits nämligen.
Åsa Lund: Lägg parkett 14mm Laminat är kallt att gå på ByggMax golv är ok
kjork: Hej. Som rubriken lyder har jag upptäckt att golvvärmen i vårt nybyggda hus var felkopplad. Termostaten i sovrummet öppnade rätt slinga enligt ritningen men värmde fel rum, och tvärtom. när vi flyttade in ställde vi alla termostater på 22 grader utom de där det fanns klinkergolv. Enligt rekommendation skulle vi börja på låg temperatur på termostaten och höja några grader i
jonasekstrom: Tack för förslaget! Det känns som en smidig lösning. Jag kommer att ha koll på hur djup hyllan blir så för den sakens skulle behöver jag inte vänta med att såga. Finns det någon vinst med att ha kvar parkett under hyllan?
EmilBäck: Är på gång att lägga golv i ett gammal hus med nygjuten platta med golvvärme i. Gillar utseendet på Bauhaus Oak Raw 1-stavsparkett. Men det är så billigt (329:-/m2)! Är det vettig kvalitet? Såg också Byggmax Barlinek Vintage 1-stav på nätet och den liknar den på Bauhaus rätt mycket. Den kostar bara 299:-/m2. Någon som har erfarenhet av de golven? Det ska ligga i ett kök och två
lindeborg: Vad blev det ni köpte alexforum? Vi har kollat på liknande på Golvpoolen (Jägersro), intresserad av era erfarenheter.
Henningbruno: Tack för tipset! Ska se över möjligheterna och vad det i så fall skulle kosta. Men det låter som en bra idé.
Lilla Husägaren: Jag har kaniner som bor i mitt stora förråd med tillhörande utehägn.... Finns det någon behandling utav obehandlat trä som ligger där inne som skulle kunna stå emot väta? (urin i detta fall till kaniner som inte alltid siktar på toa lådan)
MoveMe: Glömde säga att jag punktslipade med min excenterslip innan jag la på ett andra lager. Jag är inte helt nöjd så om ni har möjligheten att be nån slipa om så kanske det är bäst.
Stuff: [citat] det är ett avgörande du får göra. Här är iaf produkten som Platon avser ha underst. Inte helt gratis tyvärr https://www.k-rauta.se/produkt/ventitex-isola-platon-1-4x10m/7057754100442?gclid=Cj0KCQjwtLT1BRD9ARIsAMH3BtUEoJm9Y6aMHE0nFQLYeaDFK0qRSep6B096fW9TLznZuIG-OLEwzgoaAhsuEALw_wcB foam ska du dom sagt definitivt inte ha. Luften måste kunna röra sig fritt där under.
Fixar_Krille: Jag tror det är ren tjära, som har använts som tätskikt helt OK inget att oroas av.
Tony.q: Hej jag har ett äldre wirsbo golvvärme system där golvvärmeslangen ligger spårad mellan golvreglarna cc60 och värmeplåt åvanpå min fråga är blir de för tjockt med en 22mm golvspån skiva + laminatgolv ovanpå golvvärmen ?
Jeeo96: Ingen golv värme, trossbotten som hänger ned. Dragit och kallt golv. Krypgrund ca 30-40 cm Tips?
sudo: [citat] Det är relativt vanligt att toppskiktet på ett laminatgolv är ett skikt av korund (aluminiumoxid), vilket är väldigt hårt och slitstarkt (9 på den 10-gradiga Mohs-skalan). Jag vet dock inte vad som används som ytskikt på LVT-golv.
GuggeGrön: Hej Går det att slipa av ett lutat golv och sedan vitbetsa o lacka golvet? Eller tränger luten för långt in i trät?
GuggeGrön: Hej Går det att slipa av ett lutat golv och sedan vitbetsa o lacka golvet? Eller tränger luten för långt in i trät?
Wille58: Här ser man rätt bra att varannan planka är hopslagen.
Fredric L: Vi har ett grangolv som ligger på reglar ovanpå betongplatta. Golv och reglar la vi in i höstas och ganska snart började det gnälla och knarra ganska mycket på ett område. Resterande delar av golvet är tyst och bra. Vi la in reglarna och klossade upp dem till rätt höjd med plastkilar, CC ca 400 och fixera reglerna med vinkeljärn som bultades fast i plattan. Reglarna är av 45x70 med CC
Hellacopter: Jag la in Berg & Berg i mitt hus och valde då att limma. De enda ställena som jag fått någon mindre glipa är där jag möjligtvis slarvade med limmet och där jag medvetet valde att inte limma för att golvet skulle få rörelsemån på vissa ställen.
Anonymiserad 282191: Tänk på att fogen bara är kosmetisk,om du ev oroar dig för tätheten i golvet :) Edit: eller är det matta på golvet,utgick från klinker?
falkn: Det är ju väldigt skarpa kanter så jag köper inte deras argument riktigt. Kan vara att man missat lite behandling där eller tvärtom låtit det ligga för länge och sedan dragit med skrapan.
rivaner: (Vore bra om man kunde redigera inlägg) ...för att kunna använda kanske ned mot 45x45 beroende på ojämnheter och om jag lägger golvspån eller inte
stugfar: Snickarglädje à la Vasastan. Ta en snutt i taget + vit fogmassa?
ricebridge: Jag har gjort en tröskel av en stor bit furu — det funkade (även fast just min bit var JÄTTESTOR och sprack). Täck den med några lager hård golvlack så klarar den sig, och fasa av kanterna som @Bernieberg säger, för dessa är känsligast för slag och stötar.
Empe013: Har slipat ekparkett men fått slipspår, kört med en rund golvslip. Hur gör man får att få bort dessa ”rosor”? Tänker att vi ska slipa om det men osäker på stegen, gå ned till 36 igen där vi började eller börja med finare?
rale12: Ursäkta att jag kapar tråden. Har liknade plankor under parkettgolv (20mm). Har tänkt lägga klinker på ca 3kvm. Har tänkt kapa parkettgolvet, lägga golvgips på plankor och sen klinker på. har träbjälklag Skulle detta funka?
hanson#16: Man ska inte underskatta tillfredsställelsen av ett redigt källarprojekt men det kan också vara bra att ha en fru. Min erfarenhet är att det är bättre att sätta igång och be om förlåtelse efteråt än att fråga om du får lov innan. Det är bara den ena metoden som fungerar om du vill uppnå det alla hemmafixare drömmer om - att få ge sin fru en källare.
WoodenRanger: Hej Vi har haft en mattläggare här idag som lagt in en plastmatta i vår tvättstuga. Han var även här i förra veckan och spacklade golvet. Inget tätskikt utöver plastmattan. Frågan är nu om mattan är okej inlagd och om jobbet är proffsigt utfört. Att jag inte ska se gipsskivan igenom fogen som på ena bilden det förstår jag, men ser ni några andra brister? Jag har inte pratat med