Nu när sommarsolen (nåja) börjar sippra in genom fönsterna upptäckte jag små små vågor på ett par golvbrädor.
Inte synliga uppifrån utan synliga först vid släpljus och om man ska vara lite petig (vilket jag tyvärr är). Det är knappt kännbart med händerna.
Detta brukar ju ofta härledas till fukt men golvet ser annars väldigt fräscht ut och inga synlig åverkan mellan plankorna.
Jag har för mig att detta uppkommit nu men kan inte säga med säkerhet då vi flyttade in i huset i vintras. Detta är alltså vår första sommar i huset.
Är rädd för att en vikarierande städare tagit för mycket vatten på golvet, eller är det trät som rör sig när det blir varmt och kallt? Ingen aning.
Vi har ingen golvvärme i det området och inget vatten i närheten. Golvet inlagt sommaren 2017.
Vad tror ni kunniga forumvänner?
Inte synliga uppifrån utan synliga först vid släpljus och om man ska vara lite petig (vilket jag tyvärr är). Det är knappt kännbart med händerna.
Detta brukar ju ofta härledas till fukt men golvet ser annars väldigt fräscht ut och inga synlig åverkan mellan plankorna.
Jag har för mig att detta uppkommit nu men kan inte säga med säkerhet då vi flyttade in i huset i vintras. Detta är alltså vår första sommar i huset.
Är rädd för att en vikarierande städare tagit för mycket vatten på golvet, eller är det trät som rör sig när det blir varmt och kallt? Ingen aning.
Vi har ingen golvvärme i det området och inget vatten i närheten. Golvet inlagt sommaren 2017.
Vad tror ni kunniga forumvänner?
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Är det massivt trä så får man nog acceptera att materialet "lever"................Ibland ser det ju ut sådär efter hyvling och beroende på fukthalt kanske det syns mer eller mindre ibland.
Härligt med sådan kunskap. Troligtvis hyvlingen då och inget att oroa sig över - troligen ser jag det nu bara för att det börjar bli ljust ute och det är släpljus från det stora fönsterpartiet. Skönt att det inte är nåt fuktrelaterat.
TACK!
TACK!
Klicka här för att svara


