Vi har fiskbensparkett i hela huset UTOM i hallen där har före ägaren lagt in det klasiska 60-tals rutiga parketten. Parketten är gendigen, 5 cm tjocka (dyr men det struntar jag i, den är ful) stavar. Stavarna är spikade i parketbit för parkettbit i bjälklagret. Maken, vänner bekanta och hanverkar är tveksamma till att ta bort golvet (men de tycker inte det är lika fukt som jag) då det skulle bli så mycket jobb.

Jag hatar golvet och kan inte tänka mig att ha det kvar i nuvarande utforming.

Vad göra?
Mörkbetsa det?
Lägga en tunn linolium matta över?
Ta semester och riva ut det?

Alla förslag välkommna!

Vimsingen

min blogg
www. vimsingen.blogspot.com

köp en fin dyr äkta handknuten ullmatta som du tycker om och lägg den över golvet. Du sliper se golvet och kostnaden blir lika som golvbyte :)
gaia

• Gilla
Ktr77
  • Laddar…
haha ,bra tips flera?

Varför inte betsa? Då försvinner lite av rutigheten.

Det vore enklare om du hittade djupa skador i det bortom slipning, då vet du vad det enda rätta är - semester!

Nu vet jag inte vilket träslag det är, men gissar på ek som var det vanligaste. Ett nyslipat golv där man får bort gulnad lack och träet återfår sin tidigare nyans kan bli en riktig höjdare. V hade ett gammal björkgolv från tidigt 60-tal i rutor uppbyggt av tunna limmade björkbitar med storleken 2-3mm. Det såg för bedrövligt ut med repor, märken och äcklig gul färg. Vi chansade och lät en firma slipa och lacka. Det blev ett helt nytt golv.
Det man skulle kunna göra extra om det är ett ekgolv är att blanda i lite vitt pigment i lacken för att få det lite ljusare, men här kan en golvsliparfirma ge lite mera tips.
Jag skulle vara rädd om ett sådant golv och kanske fundera på hur jag skulle kunna "designa" om hallen så att golvet passar bättre, lite färg och tapet är enklare att åtgärda.

Jag kapitulerade för alla goda råd om att behålla golvet slipa upp det och försöka få det snyggt. Just nu har golvläggare lagt i hålen som blev och slipat golvet. Vi ska lägga det en mellan blank lack. Först ska dock en trapp monteras. Återkommer när allt är klart!

Tack för alla goda råd!

Vimsingen

www.vimsingen.blogspot.com

G gaia skrev:
köp en fin dyr äkta handknuten ullmatta som du tycker om och lägg den över golvet. Du sliper se golvet och kostnaden blir lika som golvbyte :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.