Hej!
Jag och sambon har köpt ett radhus byggt 1954 och i vardagsrummet ligger ett äldre lackat parkettgolv i fint skick. Planen är att slipa och behandla med hårdvaxolja.
Tanken är att jag själv (jobbar som snickare) skall slipa detta med en golvslip ”Edge”. Har någon av er använt er av en sådan slip och har några tips?
Resten av radhuset har heltäckningsmattor som troligtvis ligger på masonit som är spikat på plankgolv. Fungerar en Edge bra att slipa dessa golven med också?
Har ni erfarenheter, bilder och tips så kom gärna med förslag på hur man bör göra och inte göra. Älskar att lära mig saker och gör gärna saker själv på grund av detta men är inte heller rädd för att ta in hjälp om det rekommenderas!
Jag och sambon har köpt ett radhus byggt 1954 och i vardagsrummet ligger ett äldre lackat parkettgolv i fint skick. Planen är att slipa och behandla med hårdvaxolja.
Tanken är att jag själv (jobbar som snickare) skall slipa detta med en golvslip ”Edge”. Har någon av er använt er av en sådan slip och har några tips?
Resten av radhuset har heltäckningsmattor som troligtvis ligger på masonit som är spikat på plankgolv. Fungerar en Edge bra att slipa dessa golven med också?
Har ni erfarenheter, bilder och tips så kom gärna med förslag på hur man bör göra och inte göra. Älskar att lära mig saker och gör gärna saker själv på grund av detta men är inte heller rädd för att ta in hjälp om det rekommenderas!
Jag använde den till att slipa 65 m2 furugolv och tyckte den funkade bara fint. Det var första gången jag slipade och den är enkel att jobba med och svår att göra några stora fel med. Jag körde tre olika slippapper, tror det var 60, 120 och 180 el. 240.zclausen skrev:
Hej!
Koppla utblåset mot en byggdammsugare och ha en bra excenterslipmaskin att ta längs med kanter så kommer det bli finemang!
Lite bilderzclausen skrev:
Hej!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Progress i ett rum
Logga in
Skapa konto
Före
Logga in
Skapa konto
Efter
Ser ju jättefint ut, bra jobbat! Vad behandlade du golven med efter du slipat?oskar.valta skrev:
Jag använde den till att slipa 65 m2 furugolv och tyckte den funkade bara fint. Det var första gången jag slipade och den är enkel att jobba med och svår att göra några stora fel med. Jag körde tre olika slippapper, tror det var 60, 120 och 180 el. 240.
Koppla utblåset mot en byggdammsugare och ha en bra excenterslipmaskin att ta längs med kanter så kommer det bli finemang!
Tack, vi blev nöjda! Gulnat furugolv hör hemma i stugorzclausen skrev:
Behandlade i tre steg: lut, hårdvaxolja med svag vit nyans samt matt, neutral hårdvaxolja.
Vi var ute efter ett furugolv som inte gulnar men inte har för skarp vit nyans.
Precis, vi är inne på samma spår. Vi vill ljusa upp golven och sedan se till att dom på sikt inte gulnar.oskar.valta skrev:
Förstått att det finns många olika sätt att att gå tillväga på. Lutar åt att använda mig av Osmos produkter, ska höra mig för hos bygghandeln där vi handlar material på jobbet för att hitta rätt kombination för våra golv.
Vill bevara så mycket som går och lägger gärna ner extra tid och arbete för att nå det målet. Vet inte hur många hundra kvadratmeter trestavig ekparkett jag lagt sammanlagt över fina golv på jobbet i hyres och bostadsrätter (jobbar på HSB). Det är enklare, snabbare och billigare givetvis men denna gången är det vi som får bestämma!
Vi körde Osmos grejer och är nöjda. Jag tycker att ni gör ett bra val med att försöka bevara, det kommer att vara värt slitet när det är klart!zclausen skrev:
Precis, vi är inne på samma spår. Vi vill ljusa upp golven och sedan se till att dom på sikt inte gulnar.
Förstått att det finns många olika sätt att att gå tillväga på. Lutar åt att använda mig av Osmos produkter, ska höra mig för hos bygghandeln där vi handlar material på jobbet för att hitta rätt kombination för våra golv.
Vill bevara så mycket som går och lägger gärna ner extra tid och arbete för att nå det målet. Vet inte hur många hundra kvadratmeter trestavig ekparkett jag lagt sammanlagt över fina golv på jobbet i hyres och bostadsrätter (jobbar på HSB). Det är enklare, snabbare och billigare givetvis men denna gången är det vi som får bestämma!
Klicka här för att svara