Ska lägga tillbaka gammalt trägolv. Undrar om man slipar det, blir det då samma sak som att ta nytt virke i hur det ska bearbetas för att få till ett fint skurgolv?
 
Alex2 Alex2 skrev:
Ska lägga tillbaka gammalt trägolv. Undrar om man slipar det, blir det då samma sak som att ta nytt virke i hur det ska bearbetas för att få till ett fint skurgolv?
Ja. Slipar du golvet blir det som att börja om från början. Lite av finessen med skurgolv är ju att de blir finare och finare över tid (många såpningar).
 
Men om det är väldigt mycket fläckar missfärgningar ojämnheter sen innan har man inte så mycket val än att slipa?
Tänkte mest hur det borde kunna se ut, om det är till någon fördel att det är gammalt jämfört m nytt virke om man ändå måste slipa det om det ändå kan gå snabbare att det får grå fin nyans
 
Fördelen är att du har gammalt, förhoppningsvis tätvuxet virke. Vilket (även om du slipar det) kommer att bli ett fint golv. Även om det alltså kommer att se nytt ut. Men du kommer få såpa många gånger innan det kommer se ut som ett såpskurat golv. Inget fel i det, bara ha tålamod. Jag skulle absolut återanvända golvet under alla omständigheter.
 
Du kan slipa det, men inte bara får du börja om från början utan du får ett mjukare golv och det kommer ta många år innan du får en bra yta. Golv som läggs är hyvlade och inte slipade vilket är stor skillnad. Men har du inget alternativ är det bara o ta fram slipen.
 
Glömde nämna att det är ett köksgolv.. iom de måste slipas, borde man då bara olja det? Blivit avrådd att ha skurgolv pga fett och diverse fläckar som lätt blir i ett kök.
 
Alex2 Alex2 skrev:
Glömde nämna att det är ett köksgolv.. iom de måste slipas, borde man då bara olja det? Blivit avrådd att ha skurgolv pga fett och diverse fläckar som lätt blir i ett kök.
I köket skulle jag måla golvet. Oljan torkar snabbt bort och du får en yta som är superkänslig för spill och missfärgningar. Alternativt lacka golvet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
I köket skulle jag måla golvet. Oljan torkar snabbt bort och du får en yta som är superkänslig för spill och missfärgningar. Alternativt lacka golvet.
ingen större skillnad beroende på typ av olja? De vi hade tänkt be använder osmo
Skurgolv vs oljat golv i kök? För/nackdelar?
 
Alex2 Alex2 skrev:
ingen större skillnad beroende på typ av olja? De vi hade tänkt be använder osmo
Skurgolv vs oljat golv i kök? För/nackdelar?
När du nämner Ösmo så antar jag att du tänker på deras hårdvaxolja. Det blir ett stenhårt tåligt golv. Lite som lackat nästan enligt egen erfarenhet.
 
Tack för svar!
Känns inte rätt att olja m det men alla andra här hemma är för det får se hur det blir
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.