7 929 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Fellagt laminatgolv
Advokat var fortfarande gratis.F finnemang skrev:
Ja. Eller så behåller jag golvet. Jag får se vad jag lust med. Tycker inte om att slänga ut något som fungerar. Dåligt mot miljön. Är ju helt nylagt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 942 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 942 inlägg
Jo, tyvärr är det så ellagen är. Det är din anläggning och du är ansvarig för att den är i bra skick (vilket den uppenbarligen inte är). Du får såklart inte göra särskilt mycket och för säkerhets skull så är det vädligt mycket hysch hysch runt hur man ska göra rätt, så att du inte gör det själv utan anlitar en mer eller mindre duktig elektriker... Då kan tyckas sjukt och surt (och det är det), men ansvaret är ditt.Nova.J skrev:
Däremot skulle jag nog också försöka ge mig på säljaren om elen och undrar vad hen gjort. El är farligt, el kan vara svårt, men lyckas man få diskmaskinen strömförande så har man gjort så mycket fel så jag skulle inte lita på någonting. Om säljaren sen vägrar betala en elektriker så är ju frågan hur man går vidare. Någon som ärkunnigpåel ska iallafall kolla på det snarast.
Vad gäller golvet så är det såuselt gjort så det ärett uppenbart försök att få lite mer betalt för lägenheten (vilket kanske lyckades). Kanske går det att lossa som vissa förespråkar för att lägga om, men ett nytt paket lär behövas eftersom en kapad bit endast kan användas i början på raden. Jag skulle nog rivit allt och gjort om det senare med ett nytt golv. Det skulle nog inte ha högst prioritet.
Som jämförelse så tittade jag för länge sen påtvå snarlika lägenheter.
Lägenhet 1: Lite större, med utsikt mot en parkeringsplats och så nyrenoverad så skyddsplast satt kvar på många grejer. Fläktkåpan etc hängde snett...
Lägenhet 2: var sliten som f...n, men badrummet var nyrenoverat i samband med stambyte, utsikt över Mälaren
Det blev galen budgivning på lägenhet 1, jag köpte lägenhet 2, gjorde om köket, slipade fiskbensparketten och la nytt parkettgolv i övriga rum, samt målade och tapetserade.... Köket kostade en slant, men inte i närheten av prisskillnaden....
Risken finns att underlaget inte är plant och /eller har matta kvar ,så om du ställer soffan,/ byrå så trycks det isär, knarrar. Kanske kolla hur det ser ut under socklarna ? ser ut som ett sågsnitt ut från väggen? Vad är det för tillverkare?Nova.J skrev:
Jag har köpt en bostadsrätt där golvet var helt nylagt.
nu när vi flyttade in ser vi att han lagt golvet lite hipp som happ?! Han har lagt på flera ställen brädorna bredvid varandra. Kant i kant. Tex bilden jag bifogade är det 7 st golvbitar liggandes bredvid varann.
finns även större hål/mellanrum och glipor.
Någon som vet ifall detta kan påverka golvet på något sätt? Att det kan resa sej när det sväller? En bekant sa detta. Vet inte vad han kan inom ämnet.
Någon som vet vad man har för rättigheter ifall golvet inte är lagt på rätt sätt? Jag gissar på 0. Kändes riktigt tråkigt att se. Aldrig varit med om att ett golv är lagt på detta viset så var inget man inspekterade under visningen. Isf har jag lärt mej en läxa. Vart kan man vända sej till någon som vet mer om en rättigheter?
lär inte få någon ersättning men påverkar detta golvet på något vis? Bör jag lägga om det/nytt?![]()
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Du har upptäckt en elfara i anläggningen som du och ingen annan ansvarar för. Du får tycka vad du vill men det är upp till dig att elfaran avvärjs innan någon blir skadad.Nova.J skrev:
Laminarolvet är fellagt och det påverkar konstruktionen. Det skall vara 30-50 cm mellan tvärskarvarna på planken. Olika fabrikatet har lite olika regler.Nova.J skrev:
Jag har köpt en bostadsrätt där golvet var helt nylagt.
nu när vi flyttade in ser vi att han lagt golvet lite hipp som happ?! Han har lagt på flera ställen brädorna bredvid varandra. Kant i kant. Tex bilden jag bifogade är det 7 st golvbitar liggandes bredvid varann.
finns även större hål/mellanrum och glipor.
Någon som vet ifall detta kan påverka golvet på något sätt? Att det kan resa sej när det sväller? En bekant sa detta. Vet inte vad han kan inom ämnet.
Någon som vet vad man har för rättigheter ifall golvet inte är lagt på rätt sätt? Jag gissar på 0. Kändes riktigt tråkigt att se. Aldrig varit med om att ett golv är lagt på detta viset så var inget man inspekterade under visningen. Isf har jag lärt mej en läxa. Vart kan man vända sej till någon som vet mer om en rättigheter?
lär inte få någon ersättning men påverkar detta golvet på något vis? Bör jag lägga om det/nytt?![]()
Golvläggare.
Här har du lite fel, TS ska givetvis reklamera. Om han har rätt till ett prisavdrag eller inte är en helt annan fråga men en rätt att reklamera har du alltid.Rickard.ag skrev:
"
Köplag (1990:931)
Reklamation
32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation)."
Klicka här för att svara