Hej!
Vi ska lägga om vårt golv i lägenheten (byggår 1930) då det gamla börjat spricka och knarrar något otroligt. Vi har rivit ut golvet i ett rum och hittar en intressant lösning där man lagt plank längs med reglarna. Reglarna är ca 20cm djupa, riktigt fina saker, men ovanpå är det spikat någon ca 20mm plank som golvet i sin tur satt i - knarrar gott. Isoleringen är aska, ner till grannens tak.
Fråga 1: Reglarna ligger lite för lågt för att lägga golvet på direkt - Hur bygger vi bäst reglar ovanpå för att få tillbaka höjden, men utan att riskera knarr? Skruv och lim? Bygga ovanpå eller längs med, på sidan av?
Fråga 2: Kan vi lämna askan eller bör vi byta den mot modernt isolermaterial? Det är ett sjuhelvetes jobb att få ut askan kan jag tänka mig - samt att det dammar något bedrövligt.
Finns det något annat vi bör tänka på? Vi ska på med golvspånskivor varpå vi lägger en lamellparkett när reglarna ser bra ut.
Mvh
Jonathan
Vi ska lägga om vårt golv i lägenheten (byggår 1930) då det gamla börjat spricka och knarrar något otroligt. Vi har rivit ut golvet i ett rum och hittar en intressant lösning där man lagt plank längs med reglarna. Reglarna är ca 20cm djupa, riktigt fina saker, men ovanpå är det spikat någon ca 20mm plank som golvet i sin tur satt i - knarrar gott. Isoleringen är aska, ner till grannens tak.
Fråga 1: Reglarna ligger lite för lågt för att lägga golvet på direkt - Hur bygger vi bäst reglar ovanpå för att få tillbaka höjden, men utan att riskera knarr? Skruv och lim? Bygga ovanpå eller längs med, på sidan av?
Fråga 2: Kan vi lämna askan eller bör vi byta den mot modernt isolermaterial? Det är ett sjuhelvetes jobb att få ut askan kan jag tänka mig - samt att det dammar något bedrövligt.
Finns det något annat vi bör tänka på? Vi ska på med golvspånskivor varpå vi lägger en lamellparkett när reglarna ser bra ut.
Mvh
Jonathan
Jag hade behållt askan eller koks om jag ser rätt. Sen undrar jag vad du har tänkt för golv? Den absolut bästa lösningen är absolut golvspånskivor skruvade och limmade. Kan dock vara svårt att lägga på bjälkarna om de inte är plana.
Skönt att du säger det, det är exakt vad vi tänkt. Golvspånskivor med lamellparkett ovanpå.S sixten88 skrev:
Bör spånskivorna även limmas mot reglarna, eller endast i not/fog?
Om man skruvar planken har jag svårt att tro det knakar. Vi hade smala kanor för att få golvet i våg.
Själv är jag allergisk mot laminatgolv ovanpå gamla golv som inte är helt släta
Vi har det på ett antal ställen och jag strävar efter att återställa till massivt trägolv.
Jag skulle låtit kolstybben vara kvar men fullt upp så det inte kan dra kallt, iallafall skrapa ihop så materialet täcker ytterkanten.
Själv är jag allergisk mot laminatgolv ovanpå gamla golv som inte är helt släta
Vi har det på ett antal ställen och jag strävar efter att återställa till massivt trägolv.
Jag skulle låtit kolstybben vara kvar men fullt upp så det inte kan dra kallt, iallafall skrapa ihop så materialet täcker ytterkanten.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Du ska skruvlimma golvspån på reglarna. Såklart kollar du först att allt är plant och i våg. Sedan blir golvspån förhoppningsvist helt plant. På med lumppapp och flytande laminat.
Tack för svaren. Reglarna är lite krokiga, de lutar i längs-riktningen men även tvärs, vi tänkte sätta nya reglar längsmed dem men undrar hur vi bäst får dessa raka? Längsmed är lätt löst med laserpasset men att de lutar åt sidan är svårare att lösa.
Klicka här för att svara