L
Leif i Skåne: Spiken som är böjd i den första bilden är ju riktigt konstig. Man har kanske slagit i den rakt en gång för att få bort knarr eller en bula, när sedan golvet över åren krympt / svällt har spiken dragits ut och krökts, en dag trampar man precis bredvid och golvet sviktar ner och spiken trycks upp genom faneren.
1 svar · 1,8k läst
·
T
Tomas79: [citat] Jag la vindpapp i hörnen, det drog i stort sett utluft mellan reglarna i det otäta huset. Sen fyllde jag med isolering, inte jättepackat då jag tänker att lite luft ska kunna cirkulera.(är lite skraj för att förändra den gamla självdragsfunktionen.) Därefter golvvärmen på. Är en glad amatör så tja..
2 svar · 5,0k läst
·
F
fitur: Hej, Jag och sambon har nyligen köpt en sommarstuga som har en ~15 kvadratmeter stor förrådsbyggnad med tre rum där förra ägaren gjort en av rummen till toalett och dusch. Denna har alltså ett golv, gipsväggar och våtrumsmattor från topp till tå men övriga rum i förrådet har glipor i väggarna och inget golv. Det har troligtvis varit någon verktygsbod och mäklaren nämnde att
0 svar · 1,4k läst
C
Carl976: [citat] Finns fler ställen som sviktar lite (börjar bli knäpp och går och känner hela tiden, haha) Är inte helt säker på om det var från början eller inte. Jag borrade hål från källaren och sprutade upp gipsbruk, det har blivit bättre men inte helt perfekt, men det här kan jag leva med. Ska avvakta och se vad som händer under andra årstider nu. Misstänker att det är flera
3 svar · 4,4k läst
·
T
tergo: man kan även testa med en fuktig tygbit och strykjärn
3 svar · 1,9k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Tack för tipset! Fick även en rekommendation från Stenbolaget på Mira 3130 superfix.
2 svar · 1,8k läst
K
Klockbojen: Vi har ett Junckersgolv som börjar bli slitet, främst färgskiftningar och matthet på utsatta ställen. Väldigt svårt att avgöra om det är oljat el lackat. Förslag på hur man ska göra för att återställa det till nyskick? Tack!
0 svar · 625 läst
A
Annette21: Tacksam för input! Jag ska lägga golvvärme på totalt 40 m2 och har fått en offert. I den ingår golvspån 22 mm samt flytspackling 15 mm. Arbetskostnaden var satt till 24.000 och 23.475 material (7200 avgår sedan i ROT). Låter detta rimligt? Utöver detta kommer kostnad för själva golvvärmen.
0 svar · 650 läst
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: [citat] Det borde gå att slipa på marmor men jag tror inte att det är så billigt. Men snyggt blir det.
2 svar · 1,3k läst
S
saiter: Kolla på flera ställen. Kanske på något snickeri. ? //AA
3 svar · 3,4k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: Bröt nyligen upp ca 75 kvm gammalt 28mm grangolv, på bjälklag av runda stockar med plan ovansida. Min ambition var från början förstås att återanvända detta. Icke. Jag gick på samma metod som @useless, med två kofötter och en hammare, men utan större framgång. Hur försiktig jag än var så var hela golvet så förbannat hårt nedspikat, ofta med två styck tretumsspik bara några
14 svar · 4,0k läst
·
SkitOxe
SkitOxe: Oj vilket unikt golv. Fränt!
1 svar · 2,7k läst
·
Jumilla
Jumilla: Kom på att om jag inte sågar den första ritade, utan vänder det och ritar igen, och sedan sågar, så blev det bra.;)
14 svar · 5,3k läst
·
Vikinga10
Vikinga10: [citat] [citat] Tack för svaret... Jag ska kolla om det skulle fungera och blir snygg
4 svar · 2,3k läst
·
arneri68
arneri68: Lägg en trasmatta där det springs mest. Gamla sommarstugor har klarat spring med ytterskor i typ 100 år. Tror inte att ytskiktet kommer vara ett problem.
3 svar · 1,4k läst
D
dynamik: Vi har ett nivellgolv i vårt kök där byggaren lade massivt trävgolv (ca 3 cm tjockt om jag minns rätt) men inget undergolv (tror jag i alla fall). Nu några år senare har det rört på sig och börjat svikta här och där och knarra. Jag funderar nu på om man kan lyfta av en del av golvet och lägga in tunna skivor av något material (masonit?) för att minska svikten. Vilket material bör
0 svar · 714 läst
I
inzZzomnia: [citat] Ja det känns lite riskfyllt. Huset är byggt '78 och så vitt jag vet har rören gjutits fast i grunden (1-plans-hus)
5 svar · 964 läst
Hanlu27
Hanlu27: Tänkte bara måla med lämplig färg. Ska bli förråd och enklare snickeri. Tack för snabbt svar.
2 svar · 1,0k läst
T
Thomas Holm: Tack för svar verkar stämma.. tog på mig munskydd etc. O skrapade bort den mjuka gröna massan, vet faktiskt inte vad det är men är ngt mjukt obehagligt med den borta så är det i alla fall inget mer svart på träet under Vilket känns skönt
3 svar · 3,1k läst
·
S
Snappahaneklanen: Det här använder proffsen Parkett Elastic Plus: https://www.casco.eu/se/casco-floor-expert/?pc=581&p=4468 Sen kanske det är att ta i för att limma ner några stavar men jag tror man ska ha ett lite elastiskt lim som låter träet röra på sig med växlingar i temperatur och luftfuktighet.
2 svar · 1,7k läst
5
50talshus: Skulle det kunna fungera med en ozoneair för att få bort lukten? Någon som testat en sån?
5 svar · 6,3k läst
Anna_H
Anna_H: Vi har köpt sådana här små "trallar" till dottern nu. Står tydligt på dem att de ska tas in på vintern, men i din typ av uterum fungerar de förståss några år iallafall. Tror också på att bygga riktigt om det får plats.
14 svar · 19,1k läst
·
J
Jonazz: Det gick fint att fylla med Weberfloor 318. Den är lättarbetad och har nu härdat så den känns hård tre timmar efter iläggning. Jag köpte en visp, men min borrmaskin var för svag för att blanda cement. Den luktade riktigt bränt efter någon minut, men överlevde. Man skulle nog behöva en riktig vispmaskin, men de är så dyra.
10 svar · 4,1k läst
·
K
Karstensson: Jag är mest orolig för parketten. Om den blir fuktskadad av att ligga i ett uterum på höst/vinter/vår när det inte är sämre väder.
2 svar · 1,6k läst
E
Ericplumber: Tycker det ser ut att vara "smuts" från när golvet lackades, så det blev inlackat..
5 svar · 3,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: 8-10 mm per sida, dvs. överallt där det är en kant av golvet t.ex. runt en rörgenomföring, ska det vara ett tomrum som är minst 8-10 mm. Om golvet är bredare (dvs. tvärs brädorna) än 6 m måste tomrummet vara större enligt formeln: antal mm = 1,5 x bredden i meter. Vi har 12 mm lister till ett tomrum på 10,5 mm. Men vi la golvet på senvintern med mycket torr luft inne så risken för
1 svar · 2,5k läst
A
A-Man_08: [citat] Jag hade inte lagt utan dämpaterial om jag har granne under det dämpar även stegljud.
8 svar · 2,8k läst
J
JohanN03: Är det okej att skarva ett 25mm tjockt furugolv mellan golvbjälke? Golvet är ändspontat och jag kommer att limma skarvar. C-c avstånd mellan golvbjälkar är 600mm.
0 svar · 1,4k läst
Centano
Centano: Hur har det gått med golvet?
6 svar · 1,5k läst
·
Silver78
Silver78: Det borde gå. Men det måste vara jämnt. En ångspärr och lumppapp behövs innan spånskivan. Jag är inte helt säker på detta men det borde vara samma princip som på betonggolv då man inte flytspacklar.
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.