1 105 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Skiva på värmegolv
Håller på och ska lägga ny parkett på ett golv med vattenburen golvvärme. Värmeslingorna ligger i aluminium plåter som ligger under 22 mm spånskiva som ligger under parketten. Golvet är 20 år och har funkat bra. Men när jag nu byter till ny parkett vill jag passa på och höja golvet med ca 8-10 mm för att komma i nivå med övriga huset. Vad ska man lägga för skiva för att inte isolera bort värmen från slingorna? Mera spånskiva? Eller finns det något material som leder värme bättre?
Produkter som diskuteras: "Värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Den nya parketten är lika tjock som den nuvarande, 16 mm. Jag tänkte ta bort den då man inte vet hur den uppför sig om den blir för varm. Ersätta den+ny höjd blir det 24 mm. Pratade med en byggmarknad som rekommenderade golvspån eller golvgips, men gipsen blir dyrare. Effekten påstås bli att regleringen blir långsammare pga mera spånskivor att värma upp, men ingen värmeförlust. Hoppas det stämmer.Åsa Lund skrev:
Klicka här för att svara