Hejsan hoppsan!
En fråga från en riktig novis: i vår kattvind finns detta trägolv, (se bilder.)
På resten av övervåningen finns det plastmatta med masonitskivor under, som i sin tur döljer ett golv likt det på bilderna. Kan dessa träplankor användas som golv? Eller bör man istället bara nöja sig med ett laminatgolv uppepå? Har förstått det som att ett undergolv just bör vara det och inte användas som det ”riktiga” golv pga bärigheten osv. ☺️ Hade annars gärna slipat och fixat till trägolvet.
En fråga från en riktig novis: i vår kattvind finns detta trägolv, (se bilder.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På resten av övervåningen finns det plastmatta med masonitskivor under, som i sin tur döljer ett golv likt det på bilderna. Kan dessa träplankor användas som golv? Eller bör man istället bara nöja sig med ett laminatgolv uppepå? Har förstått det som att ett undergolv just bör vara det och inte användas som det ”riktiga” golv pga bärigheten osv. ☺️ Hade annars gärna slipat och fixat till trägolvet.
Ställ dig och hoppa runt lite på det och se om det sviktar mer än du vill. Om inte, kör på.
Sen kommer någon alltid att gnälla och säga messerschmittigt "det där är inget trägolv, det är ett undergolv som inte skall synas". Men skit i det. Tycker du om det så kör på det.
Sen kommer någon alltid att gnälla och säga messerschmittigt "det där är inget trägolv, det är ett undergolv som inte skall synas". Men skit i det. Tycker du om det så kör på det.
Jag tycker att ett slipat undergolv kan vara riktigt trevligt om det inte sviktar. De gånger jag har haft det har det haft rätt dåligt motstånd mot tex klackar.
Det låter bra! Tack för alla svar! ☺️ Tycker den del av golvet som syns känns bra och stabilt. Återstår att se hur resten är när vi fort bort all gammal plastmatta För mig kvittar det att det inte är ”riktigt” trägolv, gör inget om spikar och skavanker syns, tycker det kan vara charmigt och trevligt ändå. Tror ni att det går att få till golvet på ett bra sätt? Helst hade jag velat ha skurgolv, men tänker att slipa och sen på med någon olja/vax kanske är mer lämpligt?
Du har samma inställning som vi. Spikar, skavanker och lagningar får gärna synas. Det är en del av charmen.
De flesta golv vi har är lackade sedan gammalt (och något nytt), men ett är hårdvaxoljat. Det har en väldigt skön yta att gå på, sammetslen, mjuk och varm. Även tämligen lättstädat, vatten lägger sig på ytan och går att torka om man inte väntar alldeles för länge. Fläckar har jag hittills kunnat fixa med att gnugga in mer olja.
Finns ju alla varianter av färg också om man vill ha det ljusare exempelvis.
De flesta golv vi har är lackade sedan gammalt (och något nytt), men ett är hårdvaxoljat. Det har en väldigt skön yta att gå på, sammetslen, mjuk och varm. Även tämligen lättstädat, vatten lägger sig på ytan och går att torka om man inte väntar alldeles för länge. Fläckar har jag hittills kunnat fixa med att gnugga in mer olja.
Finns ju alla varianter av färg också om man vill ha det ljusare exempelvis.
Klicka här för att svara