Bronken
Hej jag ska gjuta in lite golvvärme (el-slingor) i golvet och vill ha betongytan som ytskikt (snyggt).
Det är en hall på ca 3,4 kvm.
Grovbetongs"platta" med markiso är underlaget och ska alltså lägga på ytterligare 3-5 cm betong.
Vilken typ av betong skulle ni använda - fin-betong?
Läst att det finns nåt som heter expanderbetong som verkar vara lite som mer rinnannde.

Någon som gjort något liknande?
 
Det viktiga är att efterarbeta betongen för att få den där jämna ytan. Det kallas arr sloda betongen. Man har en platt "bräda" på ett skaft, lite som en mopp man torkar golvet med, och drar den fram och tillbaka över betongen på ett speciellt sätt. Det som händer är att stenen i betongen sjunker mer och cement/vatten-blandningen flyter ovanpå. Det är det som ger den jämna ytan, men det är inte helt lätt. Ett alternativ är att gjuta golvet och sloda hjälpligt för att få bort de värsta ojämnheterna och sedan flytspackla. Det kan även en ovan amatör som jag få jämnt :) Då vi gjöt för uterum (42 m2) lät vi en betongfirma sloda mm, och det blev nästan som ett dansgolv. Eftersom du har befintligt betonggolv och bara ska bygga på för golvvärmen så tror jag att flytspackling är det enda du behöver göra.
 
Bronken
Tack för svar.
Dock behöver det inte vara perfekt-perfekt, det är ett gästhus.
Flytspackling ger väl inte betongkänsla det har väl en solid färg?
 
Flytspackel är inget ytskikt om man inte väljer industrivarianten.
 
Ska man ha en snygg slät yta så räcker inte sloda, då behövs helikopter (eller slipning om man väntar för länge).
 
Ja, det kanske behövs mer än att sloda för att få en bra yta, men det beror också på vem som slodar och hur nogaman är vill jag påstå. De som gjorde vårt uterumsgolv visste vad de gjorde och vi hade på 42 m2 ytterst få "defekter". Det rörde sig om ett tiotal ställen där det troligen hade bildats bubblor som inte hunnit komma upp till ytan innan de slodade (de vibrerade så klart först). Varför inte gjuta/flytspackla och lägga klinker?

Expanderbetong är tydligen populär för att gjuta bänkskivor där man eftersträvar en fin yta, men hur det skulle fungera för ett golv vet jag inte:

http://betong.se/2017/06/26/fraga-experten-betong-till-bankskivan/

Stefan N, nog fungerar väl vanligt flytspackel som golvbeläggning för inomhusbruk om man accepterar den något porösa ytan som TS verkar kunna göra, eller? Du kanske menar att den har för dålig hållfasthet så att man lätt kan slå sönder den om man tappar tunga saker.

/Fredrik
 
F fb35523 skrev:
Ja, det kanske behövs mer än att sloda för att få en bra yta, men det beror också på vem som slodar och hur nogaman är vill jag påstå. De som gjorde vårt uterumsgolv visste vad de gjorde och vi hade på 42 m2 ytterst få "defekter". Det rörde sig om ett tiotal ställen där det troligen hade bildats bubblor som inte hunnit komma upp till ytan innan de slodade (de vibrerade så klart först). Varför inte gjuta/flytspackla och lägga klinker?

Expanderbetong är tydligen populär för att gjuta bänkskivor där man eftersträvar en fin yta, men hur det skulle fungera för ett golv vet jag inte:

[länk]

Stefan N, nog fungerar väl vanligt flytspackel som golvbeläggning för inomhusbruk om man accepterar den något porösa ytan som TS verkar kunna göra, eller? Du kanske menar att den har för dålig hållfasthet så att man lätt kan slå sönder den om man tappar tunga saker.

/Fredrik
Att sloda, skura eller ståla handlar inte om att få bort "defekter". Du får en jämn yta när du slodar, ja. Men den är mycket mjukare än när du skurar (och stålar om så vill). Den blir heller inte blank när du slodar.

För att svara TS så behöver du lösa så du kan gjuta tjockare, några cm och dessutom gjuta in slingor är för tunt.
 
Bronken
C C.Lundin skrev:
För att svara TS så behöver du lösa så du kan gjuta tjockare, några cm och dessutom gjuta in slingor är för tunt.
Kanske missar något i kommentarerna, men varför blir det för tunt med ca 30-50mm? Är det för värmens skull eller för att få betongen "snygg" och hållbar?

F fb35523 skrev:
Varför inte gjuta/flytspackla och lägga klinker?
Det kanske blir så men det skulle passa med betongyta där tyckte jag.
 
Bronken UGG skrev:
Kanske missar något i kommentarerna, men varför blir det för tunt med ca 30-50mm? Är det för värmens skull eller för att få betongen "snygg" och hållbar
Främst för att det är i princip omöjligt att gjuta så tunt. 70 mm är väl möjligt med väldigt liten ballast, men det är gränsfall. Här blir det kanske 15-25 mm på sina ställen om du ska gjuta in slingor.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Bronken
Ok, då får det kanske bli flytspackel/klinkers istället då. Synd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.