J
Jenny44: [citat] Ja, den är tjock och slipbar!
2 svar · 566 läst
·
F
Fö Ef: Som sagt så verkar det som att just parketten sjunker ned lite, samt att det inte alls är säkert att det finns ett undergolv öht. Annars tänker jag bara att det verkar vara en förhållandevis enkel åtgärd jämfört med att byta hela golvet som troligtvis är alternativet, speciellt med tanke på att jag i så fall vill ta bort en vägg också och byta golvtyp på en del av ytan.
2 svar · 7,2k läst
F
Fö Ef: Ah, okej. Jo det enkla svaret är ju att göra om rätt från grunden, och speciellt om man ändå vill göra om.
3 svar · 5,7k läst
·
J
Johan222: Är det okonventionellt eller konstigt att ha uppvik på båda sidor? Dörren kommer öppnas åt det hållet som inte flytspacklas, alltså tvättstugan
3 svar · 2,4k läst
T
tank77: [citat] Bara att följa linjen med en sticksåg........
7 svar · 4,2k läst
·
N
Nyfiknast: Ifall golvet är av ek så reagerar det med järn och ger svarta/mörkblå fläckar. Nu är det oklart om ditt golv är ek men det ser ut som så och din fläck är dock grön vilket jag inte har något exakt förklaring på utan en gissning är att din pirra kan varit lite fuktig, åtminstone tillräckligt för att få golvet att reagera och att det blev grönt beror på någon reaktion med
1 svar · 2,1k läst
·
N
Nyfiknast: Köp en hyvel för 100kr på biltema. Eller hyr en elhyvel hos närmsta verktygsuthyrare. Eller ta med den till slöjdsalen på närmsta skola. Eller om tröskeln är målad så lägg en bit masonit under ena halvan och dra en färgad fog över. Alla lösningar kostar knappt mer än 100kr
3 svar · 1,4k läst
A
Anna&Patrik: Om man ska ha gjutet en golv i ett kök ovan på en sandbädd, vem tar man kontakt med? Betongarbetar, murare, bygg företag, eller kakelsättning?
0 svar · 668 läst
A
Anna&Patrik: Tack för svaret! Då tar vi inte bort den. Utan vi får gjuta ovan på som det var innan.
2 svar · 1,4k läst
T
tergo: det räcker att skruva gipsen med hårdgipsskruv annars finns det underlägg som dämpar stegljud tex SELIT Selitac Plus 5 mm underlag för parkett och laminat - köp på HORNBACH.se
1 svar · 1,2k läst
D
dgjohansson: Hej! Håller på att lägga om undergolvet i ett rum för att gå från cc60 till cc30. I nästa steg ska ska golvet flytas och sedan blir det klinkers ovanpå. Det gamla golvet är ett spontat trägolv, spikat på golvbalkarna (som är cc60). Problemet jag stött på är att en vägg som befinner sig mellan rummet som renoveras och ett angränsande rum står inte på en regel utan står direkt
0 svar · 1,5k läst
·
Rickykling
Rickykling: Hej, Jag håller på att göra om den gamla tvättstugan till ett sovrum. Jag har Just gjutit igen golvbrunnen. Golvet går endast ner precis runt om brunnen, så min tanke är att jag kan flytspackla just vid brunnen där så allt golv blir i samma nivå. Tanken är att jag ska lägga golv över sedan. Idag är det en våtrumsmatta i rummet. När jag läser står det att flytspackel ska ha
0 svar · 879 läst
D
Dr Jumping Jack: [citat] Varför göra det svårare än det är. Om befintliga reglar sitter bra och bara ”svackar” i mitten så kan man sätta en regel i varje befintlig regel, bäst är kanske nya reglar på 60 cc, beror ju också vilken dimension som får plats, beroende på spännvidden får man välja reglar
3 svar · 1,0k läst
S
sporty_spice: Har en alu-list mellan klinkers och parkett, tyvärr sticker det upp en liten flik i en skarv mellan två lister. Har försökt limma fast den i golvet med både Biltemas och Loctites superepoxy, men det släpper efter ett tag. Någon som har något tips på lim för detta? [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ska du få bort svikt behöver du nog riva ända ner till bjälklagret för att kunna styva upp där.
5 svar · 1,8k läst
·
I
InsidersUnited: Kan du inte bara såga och fila till några bitar trä, betsa dem till rätt färg och limma dit. Har du lite gammalt golv så kan du ta en stav från det. Det är vad en golvgubbe kommer göra, de har ingen mer magi i sin verktygslåda tyvärr...)
2 svar · 1,6k läst
·
J
JPK: Golskenan är styv och rak, det behöver nog vara jämnt under den, leverantören har nog en kravbeskrivning. Det brukar vara lite marginal på ovansidan och att man kan ställa in höjden på dörrarna. Som jag minns det använde vi en "rätbräda", vet inte vad det heter, i aluminium, vi hade en mur som vi byggde fönstersida på, den var ojämn. På den la vi cement och jämnade till och sedan
6 svar · 7,4k läst
·
A
AndersS: [citat] Ingen skillnad då det är i skarven på klickgolv som fukt/vatten tar sig in och vidare. Finns beskrivet i läggningsanvisning hur man även kan täta mot väggar för ytterligare säkerhet. Sedan finns det även medel man kan applicera i skarvar om de inte har behandlats vid tillverkning. Så vill man ha laminat ellet vinyl så fungerar båda.
7 svar · 12,5k läst
BirgitS
BirgitS: Något liknande verkar det vara men det står inte att ditt golv är borstat.
7 svar · 4,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Svårt att bli av med utan att slipa om.
3 svar · 1,7k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Ring försäkringsbolaget. Plocka upp vinylen. Förhoppningsvis ligger vattnet på mattan under det. Torka upp allt ni kan.
2 svar · 1,4k läst
Ålandsmicke
Ålandsmicke: Hallå! Jag har köpt en lägenhet med ett vardagsrum på ca 20m2 som har haft sand under som isolering. Vi tänkte nu lägga in nytt parkettgolv men de gamla var så snett så vi fick rådet att ta bort sanden och höja upp golvet med typ eps cement. Är det någon här som har tips på en bra golvfirma som skulle kunna göra ett sånt jobb i Stockholm/Nacka? Det ska höjas ca 11cm så det är
0 svar · 880 läst
·
N
Nyfiknast: [citat] Borsta med stålborste för att få bort allt löst sittande. Dammsug mycket noga. Förvattna ytan under dagen innan du börjar ifall det är sugande underlag. Läs noga på förpackningen hur man ska göra. Blanda väl och med exakt rätt mängd vatten. Lägg på plast efteråt och eftervattna ordentligt. Har jämnat av endel i källaren med finbetong från byggmax och det går att få
1 svar · 2,8k läst
F
Fredrikwerme: Hej! De gjorde om golvet med betydligt mer slipande och lite vatten på innan infärgning, så nu ser det ut som jag ville att det skulle göra. Tack för er hjälp!
5 svar · 3,4k läst
·
Hellenna
Hellenna: Okej, tack för tips! Det är absolut nåt att ha i åtanke :)
9 svar · 6,0k läst
Hellenna
Hellenna: Toppen! Då testar vi med det också :)
8 svar · 1,9k läst
imported_Benno
imported_Benno: Om det är en stadig vägg kan man ta spjärn mot den med plankbitar och en bra kofot. Är det regelvägg lägger man en planka längs väggen för att fördela trycket.
11 svar · 6,3k läst
·
M
martin991: Hej! Vi har ett hus som byggdes 2017, platta på mark. Vi har problem med sviktande golv, främst i våra två små sovrum. Vi klämde in en våningssäng så tajt mellan garderob och vägg så att vi var tvungna att ta bort golvlisterna där benen på sängen stod. Dvs så står tre av benen direkt in mot väggen på den delen av golvet som skall göra att golvet skall kunna expandera när det
0 svar · 1,9k läst
·
pjgb
pjgb: Kemetyl T-röd innehåller en liten mängd aceton. Det fick jag lära mig när lacken på ett helt nytt skrivbord försvann fläckvis efter lättare avtorkning. Så var försiktig, läs innehållsförteckning/datablad.
7 svar · 6,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.