Byggahus.se

Svajigt golv, sovrum

1. E
    Medlem · 8 inlägg

EllinorLag

Medlem
    Hej alla
    Jag har tagit över ett gammalt hus, byggår inte helt säker men kan vara 1938.
    Mitt problem är att golvet på övervåningen i mitt sovrum (ca 3,8 meter brett och 4 meter långt) svajar när man går i rummet.
    Det är ett trägolv, spikat, och ca 73 cm mellan spikraderna (ja, golvbrädorna är spikade...)
    Så vitt jag kunnat mäta mig till (utan att bära ut några möbler) med hjälp av en regel och tumstock så finns ungefär i mitten av rummet ett område som är ca 1 cm lägre än runtom...

Jag förstår att det måste stagas upp/stabiliseras på något sätt, men hur? (jag har tänkt lägga nya golvbrädor efteråt)
    Spelar denna en cm någon roll? (eller måste jag regla upp också)

2. D
    Medlem · 2 024 inlägg
    Du får ta bort det befintliga golvet och komplettera med nya reglar. Kräver lite kunskap att fästa reglarna. Golvet blir automatiskt rakt med nya reglar. Sen lägger du ett massivt golv av golvbrädor

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 8 inlägg

EllinorLag

Medlem
    Jag måste alltså lägga reglar på vardera sida om de befintliga? (jag vet att jag måste riva det gamla golvet...)
    Det räcker inte att lägga "kortlingar" eller sätta"krysstag"?

4. D
    Medlem · 2 024 inlägg
    Varför göra det svårare än det är. Om befintliga reglar sitter bra och bara ”svackar” i mitten så kan man sätta en regel i varje befintlig regel, bäst är kanske nya reglar på 60 cc, beror ju också vilken dimension som får plats, beroende på spännvidden får man välja reglar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.