Jag har köpt en lägenhet.

Parkettgolvet har en ok yta men knarrar en del på sina ställen, så jag vill försöka åtgärda det. Det verkar på min ytliga bedömning (har inte tillträde ännu) som att det golvet inte har stöd under på alla ställen då det sjunker ner lite om man går på det. Föreningen tror att det sannolikt är sandbädd under, men har inte fått ett tydligt svar. Hur som så var det väl vanligt med sandbädd på 60-talet när huset byggdes.

Om man googlar lite hittar man produkter som Fix-a-floor[1] och lite andra referenser [2] till att man kanske kan spruta ner nån sorts lim eller massa för att fylla upp hålrummet under golvet och sedan laga borrhålet med något parkettlagningskit. Men: om det är sand under tänker jag mig att det kan suga åt sig en del material om det är t ex flytande lim.

Fix-a-floor skryter ju som om det vore en mirakelkur (om man kan få tag på det) men samtidigt har jag inte hittat några detaljerade beskrivningar av vad de menar att det ska vara för konstruktion under för att det fungera bra.

Vad tror ni om utsikterna och vad borde jag välja för produkt i så fall?

1: https://fixafloorworldwide.com/
2: Vattenglas/vattenstopp: http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?342098-Hj%E4lp-med-flexande-golv-fyllning

Har även funderat på att helt enkelt byta golvet men kombinationen av att det är samma parkett i entren, hallen (finns en mellanvägg med el i som jag i så fall vill ta bort) och vardagsrummet och att det kanske är så att det ligger direkt på sand gör att byta hela känns som ett litet för stort jobb för en nybörjare som mig.

Redigerat:
Kan inte tro att det där verkligen fungerar. Risken är uppenbar att det inte ens är själva parketten utan undergolvet som knarrar och då är det det som måste åtgärdas. Har själv parkett i stora delar av mitt hus som knarrar på några ställen men har accepterat att leva med det då alternativet tycks kräva att man river upp och lägger om delar av golvet vilket kräver ny slipning, lackning etc. Sedan finns alltid risken att knarret kommer tillbaka....

Som sagt så verkar det som att just parketten sjunker ned lite, samt att det inte alls är säkert att det finns ett undergolv öht.

Annars tänker jag bara att det verkar vara en förhållandevis enkel åtgärd jämfört med att byta hela golvet som troligtvis är alternativet, speciellt med tanke på att jag i så fall vill ta bort en vägg också och byta golvtyp på en del av ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.