Hej!
Håller på att lägga om undergolvet i ett rum för att gå från cc60 till cc30. I nästa steg ska ska golvet flytas och sedan blir det klinkers ovanpå. Det gamla golvet är ett spontat trägolv, spikat på golvbalkarna (som är cc60).
Problemet jag stött på är att en vägg som befinner sig mellan rummet som renoveras och ett angränsande rum står inte på en regel utan står direkt på det spontade golvet. Avståndet mellan balken och väggen är besvärande kort, ca 4-5 cm. Det är inte möjligt att bygga på balken in under väggen som jag kan se det, men det finns en lösning med att bygga på med en lager-på-lager-princip och dra typ en vagnsbult igenom. Men på det stora hela verkar det som att jag har två val.
1. Såga av det spontade golvet mitt på regeln och lägg golvspånskivan "intill". Dock har plattsättaren sagt att det finns en risk att trägolvet rör sig och att golvet spricker i övergången.
2. Jag kan ta bort det spontade golvet hela vägen in till väggen med konsekvens att väggen kommer att stå/hänga längst ut på en bräda som som sitter fast på en balk i det angränsande rummet. Lite av en trampolin kan jag tycka.

Mina frågor är alltså:
I scenario 1 - kommer det verkligen att spela någon roll? Ytan det rör sig om är 5 cm längs en vägg där det ska stå någon garderob. Dock i en ände av rummet går "huvudleden" genom huset med mycket spring och en högre belastning. Här kanske det spelar en roll.
I scenario 2 - Om väggen är gjord som andra väggar i huset så är det en typ av spännvägg (tror jag det heter). Regel spikad i taket, regel spikad i golvet och stående reglar där emellan. Står den av sig själv eller riskerar det angränsande rummets golv att börja hitta på bus?

Bifogar en bild där ni ser avståndet till väggen och konstruktionen i övrigt. Rören kommer att försvinna. Trägolvet på bilden är avsågat hitom balken i väntan på att jag ska besluta mig för en lösning.
Det kommer att ligga en elvärmeslinga i golvet också, så det ligger ett armeringsnät också i flytmassan. Totalt har plattsättaren och elektrikern bedömt att det bygger max 2 cm flytspackel ovanpå undergolvet.

• Avsågat trägolv och golvbalk nära en vägg i en renoveringssituation, rörledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.