Golv
Jonatan79: Lägg golvet direkt och använd dubbla lager lumppapp de det behövs bara.
Dr Jumping Jack: Du kan ju lägga klinkers som är fuktgenomsläppliga, men jag tror inte det blir ett problem. Att måla drar en hel del arbete också. Att dra på en fix och lägga klinkers är inget jättejobb. Om det nu vandrar lite fukt så är ju risken att färgen släpper
imported_Benno: Ni kanske skulle valt lackat golv om ni tänkt er ett slätt golv. Vi fick nyligen drygt 100 m2 furugolv slipat och hårdvaxoljat och det har trästruktur. Dock verkar det vara smutsavstötande.
tuxer: Svarar mig själv. Min kära fru hittade denna anvisning för de lite äldre modellerna av klicksystem. Som vanligt när man ser svaret så tycker man, att det borde man ju kunnat räkna ut själv:D https://docplayer.se/5257479-Laggningsanvisningar-woodloc-2g.html
Leovegas: Hej SiaA, Hur gick det för dig? Hur löste du det? Är i liknande sits (+ att golvet är strävt) och undrar vad man bör göra.
16386: Jag skulle inte köpa ett fanérgolv. Om du vill ha trä skulle jag åtminstone välja ett lamellparkettgolv, som kan slipas ett par gånger innan det måste bytas ut. Men oavsett vilket tycker jag man ska välja ett golv av vettig kvalité. Att behöva byta golv ofta känns fel.
fatsug: Tack! Vi har väl skurat ett par gånger om året så här långt. Trät är rätt väl impregnerad av såpa så här långt, så den är ganska smutsavstötande och håller sig väldigt fin (trots barn som springer upp och ner med smutsiga skor). Hälsn. Gustaf
Nyfiknast: [citat] Vill inte säga att det är omöjligt men är ganska tveksam till om det faktiskt kan funka. Innan du drar på teakolja på hela golvet i vardagsrummet så tycker jag du ska göra följande. 1. Ta en vit trasa och gno på golvet där du har använt teakoljan. Är trasan inte helt vit efter att du gnott så skrotar du genast den idén. Hårdvaxolja som torkat blir ju som en slags lack, dvs
grytkonst: [citat] jag kanske ska ha nämnt att jag är snål och ohänding ;) Det är inte tänkt som en jätterenovering, nåt större kommer hända på fler års sikt.
FannyJ: Hej! TS här. Nu har jag försökt igen med en diamantborr frpn KGC och nu gick det bra! Skillnaden motför förra gången var att jag torkade av borren efter varje gång jag kylt den i vatten, men framförallt cirkulerade jag mycket mer med borren. Hålen gick från 10 minuter till 12, 14, 15, 16 och slutligen 18 minuter när jag bestämde mig för att rotera mer. Nästa hål 12 minuter och
Anitan: Tack för svar: men jag kan väl inte spackla på trä antar jag det rör sig ju o då håller väl inte fogarna:thinking:
Sittställning: [citat] Skulle säga att mer mtrl ger mer styrka.
bogani: Det ligger 30mm spånt som undergolv samt 12mm spånskivor på hela nedervåningen förutom där köket har varit. Där ligger det 22mm golvspån direkt på bjälklaget. Här behöver jag komma upp i samma höjdnivå som resten av nedervåningen. Går det att skrapa bort så mycket limrester som möjligt och fortsätta bygga på med spån eller är det bara att riva bort befintligt och börja om
fb35523: Nej, inte alls, men det är ganska trevligt, speciellt om man inte har så mycket värme i rummet i övrigt, vilket ofta är fallet i en källare. Klinker upplevs ju betydligt kallare än ett laminat- eller trägolv.
Renoverade: [citat] Jag söker också vinylgolv med det här mönstret
lunnabo: Gammalt limmat och eventuellt spikat parkettgolv. Går att laga. Du behöver nya träbitar. En snickerifirma kan såga fram bitar i de mått som behövs. Svårigheter med att hitta en snickerifirma som vill göra ett sådant litet jobb. Åtminstone hade jag det när jag behövde nya bitar till äldre parkettgolv men hittade till slut en firma som gjorde bitar för 20 kr styck, löjligt billigt.
Matrix87: Såhär ser valsen ut, om det har betydelse. Slippappret ser dock jämnt ut efter användning.
epw: Isåfall går det bra att lägga ner golv mellan åsarna om det är höjden det stryper på. Men att ser skulle spela någon roll med 12 eller 22 mm då är det nog lite galet resan från början.
MariaAleNei: Hej, hur gick det? Kunde du måla över hårdvaxet m ngn färg? Jag funderar på att hårdvaxa våra golv, men vill kunna måla över om jag ångrar mig., [citat]
holmberg87: Det spelar ingen större roll alls, men golvspånet funkar hur bra som hellst att ha som golv. Har du kvar ditt gamla så ta loss lister iaf så du inte skadar väggarna sen. Jag hade tagit bort golvet direkt om du ändå ska ha nytt. Då blir det inget riv och stök efter att väggarna är färdiga med risk att repa något
yonna: 2komponents epoxy? Fanns i min förra gamla källare. Slipades bort (med rejäl maskin) innan källaren klinkades.
Danves: hej, Hittade denna tråd, måste man ta bort alla lister runt hela golvet eller… Hälsn Daniel [citat]
Anonymiserad 282191: [citat] Ja,så brukar man göra finns ju inga lagar på det!:)
Prajs: Jag vet inte exakt var golvnivån kommer att hamn eftersom vag inte rivit upp golvet i befintligt hus. Om jag lägger ett bjälklag ovanpå plattan kan jag finjustera golvnivån senare
lenavox: Hej. I mitt hus så ligger en svart stenplatta framför den öppna spisen. Jag vet inte vad det är för material men tror det är sten av något slag. Huset är 50 år gammalt. Tidigare ägare har haft stearinljus ovanför brasan och stearinet har droppat ner på stenplattan och orsakat fettfläckar. Jag har försökt med olika medel få bort fläckarna men gått bet. Har någon ett bra tips
Hornhinnedyckert: [citat] Tack. Jag hittade något liknande också, men inte exakt samma.
Sunden8: [citat] Ja det är sant, kan testa det! Verkar nog mest ha kletat fast sig för vissa delar försvinner hur lätt som helst utan spår. Kan vända lite på frågan, är det något jag absolut inte borde använda för att få bort det? Alltså något som skadar golvet under?