Golv
nino: Kan ha att göra med oljan eller tiden? Golvoljan ska du lägga på sen ska du kunna gå på efter någon timme igen, då ska det ha sugit i sig och torkat till viss del
TorstenMalmö: Tackar… låter som man skulle kunna fixa det här.
Matrix87: Golvet slipades först med golvslip vi hyrde, den hade dock skadat golvet och orsakat massa ränder så första inoljningen med Trestjerner pigmenterad olja blev inte bra. Fick slipa om för hand med excenterslip och då ville inte samma olja suga sig in lika bra och ge samma nyans som önskades. Så jag slipade igen och betsade med oljebets. Därefter lackade med Trestjerner golvmatt lack.
Demmpa: Vad är under befintliga parketten? Varför höja golvet, montera en (egengjord?) tröskel som tar höjdskillnaden?
FredrikZeta: Hej Tack för svar! Ja det verkar finns mycket olika skolor om detta. Men då kanske jag skippar plasten i golvet och satsar på att lufttäta trossbotten skivorna och skruvlimma golvspånet. Mvh Fredrik
Huddingebo: Inga problem med att de slog sig. De var precis som innan men 1-4mm smalare.
basseman: Riv ut allt organiskt material, dvs reglar, i källaren, Tryckimpregnerat virke kan lukta riktigt illa inomhus. Det finns ett flertal trådar i forumet om tryckimpregnerat virke inomhus i källare
Matrix87: Har oljat parkett (ek) i två omgångar med 1 veckas intervall (detta pga att andra halvan fick slipas om pga ojämnheter). Den nybehandlade sidan (efter 2 dygn) är ljusare än den som har fått härda. Snälla, kan någon komma med info, kommer den nyoljade sidan också att mörkna med härdning eller förblir nyansskillnad? Eller måste man behandla allt på nytt? Har använt Trestjerner
Dr Jumping Jack: Enklast är nog att måla golvet. Du kan slipa det men helst då behandla det med ett mörkt alternativ, försöker du med ljust tror jag att fogarna lyser mörka
Larsson93: Gissar att det är ett plankgolv du pratar om? Isåfall kan du antigen slipa eller så går du på med en elhyvel
largab: Använd något nivå-system för att underlätta, tex Nivådistansset för klinkerläggning - Biltema.se
Kenneth123: Ligger redan golv ovanpå i hallen och köket från förra ägaren så blir faktiskt jämnare nivå om jag lägger ovanpå i vardagsrummet också :) sen att det går betydligt snabbare skadar juh inte , fast nu ställer juh kaminen till problem såklart ♂️. Bör väll kunna bli okej om man lägger en smal list mellan nya golvet och gnistskyddet
stockholmsskärgård: [citat] Regeln sitter utanpå plasten. Vi lämnar 1 cm som du sa. Tack för hjälpen :)
Folkunga: Vi ska göra om golvet i ett rum och vill att resultatet ska bli så nära det gamla som möjligt. Jag förstår dock inte vad vi har för ytbehandling på golvet just nu? Skulle gärna veta om det är vaxat eller hårdvaxolja till exempel, och hur det blivit vitt. Någon annan som vet?
bobobjorn: [citat] Jag tror inte de sprider ut speciellt mycket. Däremot dämpar de nog fall eller oförsiktig nedsättning bra. En plywoodskiva låter som en billig försäkring.
Nyfiknast: [citat] Om du tror att du besitter förmågan att göra det själv så tycker jag att du ska göra det förutsatt att du har tiden. Se några guider och var noga med att följa instruktionerna till punkt och pricka. Slarva inte eller gör på ett annat sätt som går fortare för då kan det bli knas och att du får göra om. Gör du det bara lugnt och metodiskt så går det galant även om du
richardtenggren: Det är nog enklast att köpa/bygga en ny trapp. Om du jackar ur så som du skriver så kommer du sänka vangstyckets hållfasthet avsevärt, det är profilens höjd som vanligtvis ger dess styvhet. Att leka med en vanlig plastlinjal kan vara lärorikt för att visualisera hur en balk beter sig :) Edit; man kan säkert förstärka vangstyckena underifrån också.
Hasse C: Det blir nog bra. Du har tänkt och testat och kommer säkert bli nöjd. Snyggt golv för övrigt. Jag har också enstav med kvistar i. Det ger lite liv och ser inte så sterilt ut
Friskt kopplat: [citat] Det skulle kunna vara ett alternativ. Den regeln är dock bara ca 40 mm vilket gör att jag inte får in något högre än så. Jag vet inte vilket virke som skulle passa. Kanske börjar det då också bli klent.
KJD: Det tar verkligen emot i hela kroppen att behöva använda fiberisolering/ull? Är det att det är svårt få tätt runt reglarna med frigoliten också som kan vara anledningen?
Michael_w: Hej, kikar lite på parkettgolv och har hittat ett jag tycker är både snyggt och bra prissatt. Det verkar vara från tillverkaren NN som ser ut att vara något noname märke eftersom jag inte hittat någon info om det... Någon som har erfarenhet av detta märke gällande utseende och kvaliteter? Alla parkettgolv från både XLBygg och Bolist det ut att vara från dem tillverkaren. Golvet jag
KingKoan: Hej! Börjar få slut på idéer nu så jag vänder mig till er. Har ett parkettgolv som är lagt direkt på cellplasten. Under cellplasten kommer betongplattan. Golvet sviktar ganska ordentligt i öppningen till rummet. Jag skall lägga ett nytt laminatgolv ovanpå den befintliga parketten men vill gärna ha det stumt och gött innan jag gör detta. Det närmsta en lösning jag kommit är att
Cheesen: [citat] Hörde av en kund som bjöd på fika i snickeriet om en snickarfarbror här på orten som hade haft parkettgolv som bisyssla... Gubben/snickaren kom, efter dagens arbete, hem till kunden med golvet (en klassisk fiskbensparkett) och la sig ner och knackade på varenda lamell tills han hittade en med bomljud. Då bröt han upp lamellen limmade om den eller bytte ut den och ställde dit ett
Sittställning: [citat] Ahh ok tack för ditt väldigt långa och utförliga svar. Men bara för att sammanfatta. 1. Kolla med försäkringsbolaget. 2. Utred 3. Gör eventuella åtgärder. ---------- Jag undrar lite om TS har bilder hur det såg ut under golvet, det måste vara ganska illa med tanke på att dom ville byta ut det.
Niklas_1: Vanliga standard ektrösklar blir orangea i tonen mot golvet och det passar inte. har kollat på swedoors trösklar i olika träslag å behandlingar, men vet inte vilken jag ska välja. Nån av er som har koll? https://www.swedoor.se/produkter-sv/karmar-och-tillbehor/laserade-trosklar
Dr Jumping Jack: Du tänker göra allt själv utom vvs och el? Du kommer bli förvånad hur lång tid det tar. Fem veckor räcker inte för det om du är ensam. Skulle definitivt ta in ett proffs som tar bort golvet, det gör dom ganska snabbt. Det tar onödigt lång tid för en ovan och skall du bli något så när klar måste du vara effektiv. Börja med att göra en tidsplan för varje moment och dubbla sen
jonaserik: Vad har du under där betongen kommer, stampat jordgolv eller vad, EL-värme, se till att få i isolering under betongen, gärna min 10 cm, om inte så har du nya kompisar i maskarna, värmen går ner och det är nog inte meningen. Och som sägs ut med allt och in med nytt, minsta problemet.