Golv
erik_m_a: [citat] tack! Ja, det är kanske bäst att göra det ordentligt…
mexitegel: Riktigt, pelare på rätt höjd. Du blandar det bruket så torrt som möjligt så du kan forma det lättare. Ingen risk att det blir sättningar lokalt. VP-rör duger inte - de böjer sig. Vattenledningsrör är optimalt då de släpper lätt från betongen och lämnar bara en liten fåra att fylla igen sedan, men det funkar med träregel också. Pelarna ska ligga så tätt att du inte riskerar
GabrielME: Tack för era kloka råd. Ska ta mig en funderare och prata med en golvbutik!
Thomas Caracolias: Hej! Har anlitat Anticimex för ny kontroll på ev fuktskan. Kommer nu få en obligatorisk kontroll. Kommer självklart bifoga båda protokollera till skadan offentligt på min tråd bygga hemma så får vi se resultatet om ca 2-3 veckor. Följ gärna mitt inlägg eller spara som bevakningar tills vidare! Mvh Thomas
Marilyn: Upptäckte först efter någon el några dagar att katten lämnat en liten kissfläck på parketten Kvar är nu en liten mörk fläck. an man på något sätt bleka den?
Viktor Dagander: [citat] Något sånt här menar du? Där pilarna pekar blir stöden under golvet som sedan skruvas fast i både befintligt golv samt den nya skivan som blir istället för den som är
Elno11: Hej, Vi slipade om vår parkett, vitpigmenterade det och behandlade det med hårdvaxolja. Golvläggarna sa att vi kunde lägga ut mattor efter två månader. Vi har haft väldigt otur med de företaget så vi vågar inte riktigt lita på det. Är det någon av er som har erfarenhet? När lade ni ut mattor och blev det fläckar eller gick det bra? Tacksam för svar!
beemwepaouer: Hej, håller på att renovera en 70 tals Utrappa. Har plockat isär alla räcken och spaljeer. Målar dem med vit matt oljefärg från Biltema, fungerar otroligt bra måste jag säga! Men står nu i valet och kvalet om vilka steg jag skall limma dit, eller om jag skall lejja bort, är det värt att slippa jobbet? Såg några varianter på byggshop, funderar på klarlackad ek, eller ska man välja
royjoh: Missade att återkomma... Konstaterade att vatten pärlar på ytan, så det var behandlat... Kontaktade snickaren, som kontaktade "sin" säljare på Krauta, som surt påpekade att vi fått de vi beställt och ifrågasatte varför vi inte hört av oss med en gång (golvet har varit övertäckt/skyddat när tak och väggar gjorts i ordning) och är helt ointresserad av att kontrollera med Moelven
Daniel__s: Gick faktiskt smidigt, tog bort en rad i taget med kofot och skrapade bort fix och fog med spackelspade :D
äppelknyckaren: Blir det säkert! Har börjat regla nu men var svårt att få ner reglarna i fullängd. Försökte i många olika vinklar att trixa ner den men fick ge upp och överlappa istället. [bild] [bild]
tergo: lite om ämnet ”Poppande” golvet – vissa tror på skrämmande förklaring – Byggnadsarbetaren
kebab: Problemet löst. Det blev klinker istället. Fult, men hållbart :(
BirgitS: Kan ju möjligen vara trevligare (högre kvalitet, mindre kemikalier) med lameller i furu och gran under ytskiktet i ett bra parkettgolv än med en HDF-skiva i Bjelins golv. Oklart också vad bindemedlet innehåller.
blanks: Har gjort en utbyggnad mot pannrummet för att få in 2st runda 750l ackumulatortankar och lite annat. Sitter limmade golvspånskivor just nu på cc40 på 195mm reglar som är kring 2000mm lång. Under dessa sitter det bärlinor ca 200mm in på från huset och 100mm på yttre delen.dessa bärlinor har dubbla 120mm reglar. Rummet är ca 2x4m utv. 8plintar totalt. Nu till frågan. Armering med
klorena: [citat] Har du djur hemma som har urinerat? Har gjort många reprationer just som bilden visar efter katt eller hund
KritanLarsson: Okej, tack, det låter ju betryggande då! Då kör vi nog som tänkt.
MrJay: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-betong-pa-befintlig-golv.423454/
BirgitS: Eftersom ingen annan har svarat dig så finns det flera trådar med folk som fått ett likartat resultat så jag föreslår att du söker i Golv-forumet efter flammigt.
Karlsta: Berätta gärna hur du tycker att det blev. Om du täckte hela golvet eller bara gångytor. Jag tänkte fuska lite och inte ta bakom kyl och frys och under en del stora lagerhyllor.
sinuslinus: Undvik pigmenterad olja eller hårdvaxolja om du inte slipat bort alla sliprepor för alla märken syns med pigmenteringen. Jag oljade vår trappa med Osmo. Ett lager pigmenterad och 3062 överst. Blev inte halt.
Molotov_Ernst: Jag gör i ordning ett rum i källaren och tog bort en gammal plastmatta. Under finns ett lager av papp och under denna något som jag tror är asfalt med kisel. De båda lagren är inte mer än 5mm tillsammans. Innan någon skriker ASBEST så kan jag säga att det inte är det då jag fått negativt provsvar. Jag ska göra ett sovrum till ett av barnen där nere och har tänkt lägga en
MarcusRask: Jag sågade iallafall det med gersåg för hand och en mindre såg när jag sågade in det vid trappan. Använde träsandpapper 240 för puts och skruvade fast skitet och de ble så grannt så man skulle kunna gråta.
Slickepott: Hej, Jag anlitade en golvslipare som har slipat och oljat trägolv med vitpigmenterad olja. Efteråt visade det sig att ett av rummen, med trägolv som skiljer sig från de andra, blev blåfläckigt. Golvsliparen hänvisade till att när golvet lades (1980?) så var det trendigt med att använda virke med inslag av blåved för att få fram ett "unikt" golv. Jag har accepterat den förklaringen